Zakończenie

Zakończenie rozgrywki

Rozgrywka może zakończyć się na dwa sposoby:

Gra nierozegrana – gdy żadnemu z graczy nie uda się zebrać Mahjonga (5 układów i para) i wyczerpią się  kamienie w Żywym Murze, gra uważana jest za nierozegraną. Nie następują wtedy rozliczenia między graczami. Wiatry graczy nie ulegają zmianie.

Zwycięstwo – zwycięski zestaw to 5 układów – Pungów/Kongów/Chow i para. Z nietypowych kombinacji istnieje zestaw „8 i pół pary” lub inaczej 7 par i pung. Nie mają tutaj zastosowania układy specjalne, znane z innych odmian (np. 13 sierot, 9 bram), bo są to układy z 14 kamieni.  Tutaj Mahjong to zestaw minimum 17 kamieni. Występują jednak  znane nam już „Duże Smoki”, „Małe Smoki”, „Duże Wiatry” i „Małe Wiatry”.

Zwycięzca może uzyskać kamień do wygranej w dwojaki sposób: biorąc kamień w swojej kolejce z muru, lub biorąc kamień z aktualnej zrzutki innego gracza.

Zmiana wiatrów

Jeśli gra jest nierozegrana – Wiatry nie ulegają zmianie. Jeśli rozgrywkę wygrał Wschód (Przerywający, Dealer), Wiatry się nie zmieniają. Jeśli wygraną zgłosił inny gracz, wiatry zmieniają się o jeden w prawo: Wschód zostaje Północą; Południe – Wschodem; Zachód – Południem; Północ – Zachodem.

Punkty

Podobnie jak w odmianie Hongkong, nie zlicza się „małych punktów”, czyli punktów za poszczególne układy. Określa się tylko liczbę „dużych punktów” (określanych w inny zasadach jako Fan, Faan, Han, lub podwojenia) tutaj nazywane Tai.

Gdy Wschód wygra, otrzymuje 1 Tai dodatkowo (bonus Dealera). Gdy przegra, traci 1 Tai więcej.

Można ustalić minimalną liczbę Tai potrzebną do zgłoszenia wygranej (niektóre materiały podają, że najczęściej spotykaną jest 5 Tai).

Liczbę Tai za poszczególne układy, kombinacje układów czy czekania przedstawiają poniższe tabele (różne źródła podają różną punktację – my podajemy dwie tabele: z wyższą i niższą punktacją):

Wyższa punktacja

NAZWA TAI OPIS
Bez bonusów 1 ręka bez kamieni bonusowych
Bez Honorów 1 ręka bez Honorów
Kamień bonusowy 1 Kwiat lub Pora Roku. Opcja: +1 za bonus miejsca.
Księżyc z dna morza 1 Wygrana ostatnim kamieniem z muru
Otwarty Kong 1 Otwarty Kong
Pung Honorów 1 Pung Smoków/Wiatrów. Opcja: dodatkowy Tai za wiatr rundy/miejsca.
Rabunek Konga 1 Rabunek Konga
Zamknięta ręka 1 Zamknięta ręka, wygrana ze zrzutki
2 zamknięte Pungi 2 2 zamknięte Pungi
Zamknięty Kong 2 Zamknięty Kong
Bez Honorów czy Kwiatów 3 Ręka bez Honorów i kamieni bonusowych
Całkowicie zamknięta ręka 3 Ręka bez meldunków, zwycięstwo z muru
Same Chow (z Kwiatami lub Honorami) 3 Ręka złożona z samych Chow
3 małe Wiatry 5 Dwa Pungi Wiatrów i para Wiatru
3 zamknięte Pungi 5 3 zamknięte Pungi
Otwarty Strit 5 3 Chow po kolei 1,2,3-4,5,6-7,8,9. Można meldować.
Wygrana przy 5-10 wyrzuconych kamieniach 5 Zgłoszenie wygranej, gdy przez graczy zostało wyrzucone od 5 do 10 kamieni
3 duże Wiatry 10 3 Pungi Wiatrów
3 małe Smoki 10 2 Pungi Smoków i para Smoka
4 zamknięte Pungi 10 4 zamknięte Pungi
Czekanie po rozdaniu i wygrana 10 Zgłoszenie czekania zaraz po rozdaniu i wygrana w pierwszej nieprzerwanej kolejce
Jedna rodzina i Honory 10 Ręka złożona z kamieni jednej rodziny i Honorów
Same Chow bez Honorów czy Kwiatów 10 Ręka złożona z samych Chow, bez Honorów czy Kwiatów
Same meldunki 10 Ręka złożona z samych meldowanych układów
Same Pungi 10 Ręka złożona z samych Pungów i pary
Wygrana do 5 zrzutek 10 Zgłoszenie wygranej, gdy przez graczy zostało wyrzuconych mniej niż 5 kamieni
Zamknięty strit 10 3 Chow po kolei 1,2,3-4,5,6-7,8,9, nic nie meldowane
7 bonusów i kradzież 20 Gracz posiadający 7 bonusowych kamieni, kradnie 8. zadeklarowany i wygrywa. Deklarujący jest przegranym.
3 duże Smoki 30 3 Pungi Smoków
4 małe Wiatry 30 3 Pungi Wiatrów i para Wiatru
7 par i Pung 30 7 par i Pung (niemeldowany)
Wszystkie bonusy 30 Komplet kamieni bonusowych – 8 Nieśmiertelnych
4 duże Wiatry 40 4 Pungi Wiatrów
5 zamkniętych Pungów 40 5 zamkniętych Pungów
Błogosławieństwo nieba 40 Wygrana E w rozdaniu (bez meldunków)
Błogosławieństwo ziemi 40 Wygrana w pierwszej zrzutce (bez meldunków)
Jedna rodzina 40 Ręka złożona z kamieni jednej rodziny, bez Honorów
Punkt Dealera +/-1 punkt dla E przy jego wygranej/przegranej
Ponowna wygrana Dealera 2 Dodatkowe punkty dla E przy kolejnej wygranej z rzędu
Wygrana 2 Punkty za zwycięstwo
Wygrana z muru 1 Wygrana kamieniem z muru
Pojedyncze czekanie 2 Czekanie do pary
Zamknięte czekanie 2 Czekanie na środkowy kamień do Chow

Niższa punktacja

NAZWA TAI OPIS
Czekanie na jeden kamień 1 Wygrana jedynym możliwym? Czekanie zamknięte/pojedyncze? Nie musi być z muru
Otwarty Kong 1 Każdy otwarty Kong
Zamknięty Kong 2 Każdy zamknięty Kong
Bez Honorów 1 Ręka bez Honorów
Bez bonusów 1 Ręka bez kamieni bonusowych
Czysta ręka 1 Zamknięta ręka, żadnych meldunków
Z muru 1 Zwycięstwo z muru
Czyste z muru 3 Zamknięta ręka, zwycięstwo z muru
Dodatkowym (luźnym) kamieniem 1 Dodatkowym kamieniem za Konga lub bonus
Księżyc z dna morza 1 Ostatnim kamieniem z muru
Rabunek Konga 1 Rabunek Konga
Ręka żebraka 2 Wszystkie meldunki, ostatni kamień ukryty (do pary)
Pung Smoków 1 Pung Smoka
Pung Wiatru miejsca 1 Pung Wiatru miejsca
Pung Wiatru rundy 1 Pung Wiatru rundy
Bonus miejsca 1 Kwiat/Pora Roku odpowiadająca Wiatrowi miejsca
Bukiet Kwiatów 2 Bukiet  Kwiatów (bez Pór Roku)
Bukiet Pór Roku 2 Bukiet Pór Roku (bez Kwiatów)
Pokojowe zwycięstwo, same Chow 2 Same Chow i para. Para nie może być Smoków czy Wiatru. Czekanie na jeden i zwycięstwo z muru nie jest dozwolone.
Same Pungi 7 Bez Chow
3 zamknięte Pungi 2 Ręka z 3 zamkniętymi Pungami
4 zamknięte Pungi 7 Ręka z 4 zamkniętymi Pungami
5 zamkniętych Pung 14 Ręka z 5 zamkniętymi Pungami
Rodzina i Honory 7 Układy z kamieni jednej rodziny, para z Honorów
3 małe Smoki 7 Dwa układy Smoków i para trzeciego Smoka
4 małe Wiatry 7 Trzy układy Wiatrów i para czwartego Wiatru
3 duże Smoki 14 3 układy Smoków
4 duże Wiatry 14 4 układy Wiatrów
7 bonusów i kradzież 14 Gracz posiadający 7 bonusowych kamieni, kradnie 8. zadeklarowany i wygrywa. Deklarujący jest przegranym.
8 bonusowych, 8 nieśmiertelnych 14 8 kamieni bonusowych – automatyczne zwycięstwo
Błogosławieństwo nieba 14 Wygrana w pierwszym ruchu (bez meldunków)
Błogosławieństwo ziemi 14 Wygrana w drugim ruchu (bez meldunków)
Punkt Dealera 1 Dealer dodaje 1 punkt extra do swojej wygranej
Ponowna wygrana Dealera 2 2 extra punkty przy kolejnym zwycięstwie Dealera (plus 1 za wygraną)
8 i pół pary 14 7 par i Pung. Pung nie może być meldowany.

Rozliczenia

Po zgłoszeniu wygranej i podliczeniu Tai następują rozliczenia. Gdy zwycięstwo nastąpiło „ze zrzutki”, gracz wyrzucający płaci zwycięzcy wartość jego układu (plus ewentualnie dodatkowe bonusy – np. dla Wschodu). Gdy kamień ze zrzutki potrzebny jest kilku graczom do wygranej, wyrzucający płaci każdemu zwycięzcy wartość jego ręki.

Gdy zwycięstwo nastąpiło „z muru”, wszyscy gracze płacą zwycięzcy wartość jego układu.

Można także ustalić, ile jest warty 1 Tai (np. 1 Tai = 5p). Na koniec gry przelicza się Tai na punkty lub pieniądze.

« Poprzednia – Rozgrywka Dalej – Strona główna »

  1. Do czego odnosi sie ta punktacja,bo nie moge sie w tym połapać.W punktacji Chinskiego tradycyjnego majhonga z waszej strony inne wskazówki

    • dziekuje.
      Drukowałem sobie wszystko odnosnie tradycyjnej rozgrywki chińskiej i tam w odnośniku do zakończenia gry przekierowało mnie na tą strone.Dlatego potem jak to czytałem to wpadłem w lekką konsternacje.Zaczynam przygodę z gra

Skomentuj marmez Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *