Rozgrywka

Podczas rozgrywki (jak w pozostałych odmianach Mahjonga), zbieramy czwórki, trójki, sekwencje czy pary. Przypomnijmy te układy:

Pung – trójka

Są to trzy takie same kamienie. Pung może być odkryty lub ukryty.

Odkryty – gdy mamy w ręce dwa takie same, kamienie, a inny gracz właśnie wyrzuca trzeci.  Wtedy, niezależnie od tego, czy jest nasza kolej czy nie, mówi się Pung i zabiera się ten kamień do układu. Wykłada się wszystkie trzy kamienie, tak by wszyscy widzieli zameldowany układ. W przypadku meldowania – ujawniania układu, kolejka przechodzi na meldującego. Po wyłożeniu układu gracz musi  pozbyć się on nadmiarowego kamienia i gra toczy się dalej.

Posiadając odkrytego Punga możemy go ulepszyć do Konga, ale tylko gdy sami dobierzemy czwarty taki sam kamień z Muru.

Ukryty – gdy mamy w ręce dwa takie same kamienie i podczas naszej kolejki biorąc kamień z Muru, otrzymujemy trzeci taki sam. Nie ujawniamy tego układu.

Kong – czwórka

Przez Konga rozumiemy cztery takie same kamienie. Kong może być odkryty lub ukryty.

Odkryty — gdy mamy w ręce trzy takie same, a inny gracz właśnie wyrzuca czwarty. Wtedy, niezależnie od tego, czy jest nasza kolej czy nie, można powiedzieć Kong i zabrać ten kamień do układu. Wykłada się wszystkie cztery kamienie, tak by wszyscy widzieli zameldowany układ. Kamienie w Odkrytym Kongu nie mogą być już używane w grze, tzn. leżą na stole bez zmiany do końca gry. Ponieważ przy układzie z czterech kamieni mamy o jeden kamień za mało, by stworzyć cztery układy i parę, musimy dobrać dodatkowy kamień z martwego muru.

W przypadku zgłaszania układu, kolejka przechodzi na meldującego. W tym momencie pozbywa się on nadmiarowego kamienia i gra toczy się dalej.

Drugą metodą stworzenia Odkrytego Konga jest dołożenie czwartego kamienia do Odkrytego Punga (czyli trójki – opis tworzenia Punga wyżej), jednak jest to możliwe jedynie gdy ten czwarty kamień sami wyjmiemy z Muru (nie można go dobrać, ze zrzutki).

Sposób wykładania odkrytego konga

 

Ukryty – gdy mamy w ręce trzy takie same i podczas naszej kolejki, biorąc kamień z Muru, otrzymujemy czwarty taki sam. Możemy natychmiast zgłosić, że mamy  Ukrytego Konga. Pozwoli nam to dobrać dodatkowy kamień. Kamień ten jest potrzebny, ponieważ przy Kongu (układzie z czterech kamieni) mamy o jeden kamień za mało, by stworzyć cztery układy i parę, musimy dobrać dodatkowy kamień. Zgłoszony Ukryty Kong jest widoczny dla innych graczy, nie zmienia to faktu, że dostajemy za niego cztery razy więcej punków niż za Odkrytego Konga.

Możemy także nie deklarować tego układu, a wykorzystać go do stworzenia dwóch innych układów (np. trójki i sekwencji). Jednak, gdy ktoś inny złoży mahjonga, to nasz Ukryty Kong, jest liczony jako Ukryty Pung, czyli trójka.

Sposób wykładania zadeklarowanego ukrytego konga

Chow – sekwencja z trzech

Chow (czyt. cziou, sziau) – czyli sekwencja trzech kamieni tego samego rodzaju. Sekwencje można zebrać tylko z kamieni zawierających cyfry (czyli Znaków, Kółek czy Bambusów). Smoki i Wiatry nie tworzą sekwencji.

Chow – podobnie jak poprzednie układy – może być odkryty lub ukryty.

Odkryty – gdy mamy w ręce dwa kamienie, z których chcemy stworzyć sekwencję, a gracz po naszej lewej stronie właśnie wyrzuca potrzebny nam kamień. Wtedy mówi się Chow i zabiera się ten kamień do układu. Wykłada się wszystkie trzy kamienie, tak by wszyscy widzieli zameldowany układ. W tym momencie pozbywamy się nadmiarowego kamienia i gra toczy się dalej.

Trzeba wiedzieć, że jeżeli chcemy wziąć kamień do Chow ze zrzutki naszego poprzednika, a ktoś inny chce w tym samym czasie ten sam kamień do Punga lub Konga, to właśnie on ma pierwszeństwo.

Ukryty – gdy mamy w ręce dwa nieujawnione wcześniej kamienie, z których chcemy stworzyć sekwencję, i podczas naszej kolejki biorąc kamień z Muru, otrzymujemy trzeci, potrzebny kamień. Nie ujawniamy tego układu.

Para

Przez Parę rozumiemy dwa takie same kamienie. Para jest układem, którego się nie melduje i tym samym nie można jej utworzyć ze zrzutki innego gracza. Tworzymy ją, gdy dobierzemy drugi taki sam kamień z Muru. Jedynym przypadkiem, w którym możemy wziąć ze zrzutki kamień do pary jest zgłoszenie wygranej (posiadamy już cztery układy po 3 lub 4 kamienie i brakuje nam właśnie pary).

Meldowanie

Nie ma obowiązku zgłaszania czy meldowania układu. Zameldowanie układu powoduje  jego ujawnienie, „zamrożenie” zameldowanych kamieni – nie można ich użyć do tworzenia innych układów z kamieni, które pozostały ukryte. Natomiast kamienie ukryte możemy różnie organizować, tworzyć z nich inne ukryte układy, czy je rozbijać. Kwestię meldowania pozostawiamy graczowi i przyjętej przez niego strategii.

Uwaga: do zgłoszenia wygranej potrzebne nam jest 5 układów i jedna para.

Rozgrywka

Rozgrywka i meldowanie układów odbywa się w taki sam sposób, jak w odmianie tradycyjnej. Przypomnijmy „procedurę” rozgrywki.

Zaczyna Przerywający – posiada o jeden kamień więcej. Przypomnijmy: gracze mają w ręku po 16 kamieni, a Przerywający ma ich 17. Po przyjrzeniu się ręce, ewentualnym uporządkowaniu kamieni – ustawieniu ich rodzajami lub w wygodnej dla siebie kolejności, wstępnej decyzji, co można z takiego zestawu ułożyć, i decyzji, które kamienie są nam najmniej potrzebne – grę zaczyna Przerywający.

Zbieramy pięć układów (układem może być Pung – trójka , Kong –  czwórka, Chow – sekwencja trzech kamieni) i parę. Taki zestaw daje Mahjonga i możliwość zgłoszenia wygranej.

Nie musi być zachowany porządek i ułożenie w kolejności wyrzucanych kamieni.

Przerywający zaczyna od pozbycia się siedemnastego – nadmiarowego kamienia. Wykłada go przed sobą, wewnątrz Muru. Niektóre zasady nakazują nazwanie wyrzuconego kamienia, niektóre nie – kwestia uzgodnienia. Tutaj lepiej nazywać kamienie, ponieważ w zrzutkach nie jest zachowany porządek i można przeoczyć aktualną zrzutkę.

Gdy żaden z pozostałych graczy nie zdecyduje się na wzięcie zrzutki (i tym samym zameldowanie jakiegoś układu), następny graczy bierze kamień z początku Żywego Muru. Zrzutka staje się wtedy martwym kamieniem i już nie bierze udziału w dalszej grze.

Teraz kolejny gracz ma siedemnaście kamieni, więc musi zdecydować, który zostawić, a którego się pozbyć. Wyrzuca niepotrzebny dla siebie kamień przed siebie wewnątrz Muru. Gdy żaden z pozostałych graczy nie zdecyduje się na wzięcie zrzutki i tym samym zameldowanie jakiegoś układu, następny graczy bierze kamień z początku Żywego Muru.

Teraz następny gracz, mając siedemnaście kamieni, musi zdecydować, którego się pozbyć. Dalej, następny ruch przebiega analogicznie w przypadku kolejnego gracza.

Kolejność brania kamieni ze stołu

Jeżeli wyrzucony przez jednego z graczy kamień chce wziąć więcej niż jeden gracz, stosuje się następującą hierarchię układów, do których potrzebny jest wyrzucony kamień:

  1. Pung dający Mahjonga
  2. Chow dający Mahjonga
  3. Para dająca Mahjonga
  4. Pung lub Kong
  5. Chow

Czekanie

Gdy brakuje nam już tylko jednego kamienia do wygranej, musimy ustalić,  który z układów ma jakie braki. Określa się to także jako czekanie. W zależności od tego, do czego potrzebujemy kamienia, można takie czekanie podzielić na:

  • Pojedyncze (Single wait) – do pary. Posiadając jeden kamień – czekanie na drugi, który utworzy parę (w takim przypadku kamienie 2,3,4,5 i czekanie na 2 lub 5 – to jest czekanie do pary, nie może być traktowane jako otwarte (open wait));
  • Podwójne (Double set wait) – do układu, posiadając dwie pary – czekanie na kamień, który utworzy z jednej z nich Pung;
  • Skrajne (Edge wait) – przy Chow – uzupełnienie tylko z jednej strony (np. 3 do 1,2 lub 7 do 8,9);
  • Otwarte (open wait) – przy Chow – uzupełnienie z jednej i drugiej strony (np. 2 lub 5 do 3,4);
  • Zamknięte (closed wait) – przy Chow – środkowy kamień do uzupełnienia (np. 4 do 3,5).

Czekania można łączyć ze sobą w bardziej złożone. Im więcej kamieni będzie dawało nam wygraną, tym większe będzie prawdopodobieństwo uzyskania takiego kamienia. Niektóre rodzaje czekania, zwłaszcza te trudniejsze do uzyskania (np. skrajne, pojedyncze, zamknięte),  mogą być nagradzane przy wygranej dodatkowymi punktami.

« Poprzednia – Przygotowanie Dalej – Zakończenie »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *