Kursywą zaznaczono ręce zamknięte, czyli z kamieni z muru.
Yaku warte 1 Han |
|
Riichi | całkowicie zamknięta ręka, zastaw 1000 punktów. +1 Han za wygraną w nieprzerwanej kolejce (Ippatsu). Daburu Riichi +1 Han za w pierwszej kolejce rozdania |
Menzen Tsumo | Zamknięta Ręka, zwycięstwo z Muru |
Tanyao | same kamienie zwykłe (od 2 do 8) |
Pinfu | same Chi, niepunktowana para, wygrana w dwustronnym oczekiwaniu (do Chi) |
Iipeikou | dwa takie same Chi |
San Shoku Doujun | takie same Chi w trzech rodzajach. +1 Han za zamkniętą rękę. |
Itsu | trzy Chi po kolei w jednym rodzaju (123,456,789). +1 Han za zamkniętą rękę. |
Yakuhai/Fanpai | Pon/Kan Smoka/Wiatru Rundy/gracza |
Chanta | (Zewnętrzna ręka) – każdy układ zawiera kamień skrajny lub honor. +1 Han za zamkniętą rękę. |
Rinchan Kaihou | wygrana dobranym kamieniem za zgłoszonego Kana |
Chan Kan | wygrana przez rabunek Kana |
Haitei | wygrana ostatnim kamieniem z Muru |
Houtei | wygrana ostatnim kamieniem ze zrzutki |
Yaku warte 2 Han |
|
Chii Toitsu | Siedem różnych par |
San Shoku Dokou | Potrójny Pon – trzy Pony/Kany tej samej liczby, ale w trzech rodzajach (444 pin, 444 man, 444 sou) |
San Ankou | Trzy zamknięte Pony – cała ręka nie musi być zamknięta |
San Kantsu | Trzy Kany |
Toitoi Hou | cztery Pony/Kany i para |
Honitsu | kamienie jednego rodzaju i honory. +1 Han za zamkniętą rękę. |
Shou Sangen | Pony/Kany Smoków – Małe Trzy Smoki – dwa Pony/Kany Smoków i para trzeciego. Dodać dodatkowe 2 Han za |
Honroutou | Skrajne i Honory – układy złożone z samych honorów i kamieni skrajnych. Dodać 2 Han za Toitoi. |
Junchan Taiyai | Skrajne w każdym układzie – każdy układ zawiera kamień skrajny. Musi być przynajmniej jedno Chi. +1 Han za zamkniętą rękę. |
Yaku warte 3 Han |
|
Ryan Peikou | dwa razy dwa takie same Chi (2x Iipeikou) |
Yaku warte 5 Han |
|
Chinitsu | ręka z kamieni jednego rodzaju bez honorów. +1 Han za zamkniętą rękę. |
Yakuman |
|
Kokushimusou | Trzynaście Sierot – po jednym z każdego wiatru, każdym smoku i każdym skrajnym. Jeden z tych kamieni w parze. |
Chuuren Pooto | Dziewięć Bram – ręka złożona z kamieni jednego rodzaju 1112345678999 i jakikolwiek z tych kamieni jako czternasty. |
Tenho | Błogosławieństwo Nieba – Wschód wygrywający przy rozdaniu kamieni. |
Chiho | Błogosławieństwo Ziemi – wygrana z Muru w pierwszej nieprzerwanej kolejce. |
Renho | Błogosławieństwo Człowieka – wygrana pierwszą zrzutką w pierwszej nieprzerwanej kolejce |
Suu Ankou | Cztery zamknięte Pon/Kan. Wygrana ze zrzutki dozwolona tylko przy pojedynczym czekaniu do pary. Za czekanie do pary dodaje się kolejnego Yakumana. |
Suu Kantsu | Cztery Kany |
Ryuu Iisou | Same Zielone – ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i hatsu. |
Chinrouto | Same Skrajne – ręka złożona z samych kamieni skrajnych |
Tsuu Iisou | Same honory – ręka złożona z samych honorów. |
Dai Sangen | Trzy Duże Smoki – trzy Pony/Kany Smoków. |
Shou Suushii | Cztery Małe Wiatry – Trzy Pony/Kany Wiatrów i para czwartego Wiatru. |
Dai Suushii | Cztery Duże Wiatry – Cztery Pony/Kany Wiatrów. Podwójny Yakuman. |
Nagashi Mangan – specjalny rodzaj wygranej przez wyrzucanie tylko kamieni skrajnych i honorów. Wygrana następuje przy rozegraniu nierozstrzygniętym. Ręka gracza musi być ukryta a żaden z kamieni nie może być zabrany do zameldowanego układu. Gracz nie jest w tenpai. Wygrana to mangan, jak przy wygranej z Muru, plus wszystkie honby i zastawy Riichi. Wygrana: Mangan
« Poprzednia – Punktacja |
Riichi | całkowicie zamknięta ręka, zastaw 1000 punktów. Dodatkowy Han za wygraną w nieprzerwanej kolejce (Ippatsu). Daburu Riichi – dodatkowy Han za w pierwszej kolejce rozdania |
Menzen Tsumo | Zamknięta Ręka, zwycięstwo z Muru |
Tanyao | same kamienie proste (od 2 do 8) |
Pinfu | same Chi, niepunktowana para |
Iipeikou | – dwa takie same Chi |
San Shoku Doujun | takie same Chi w trzech rodzajach. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę. |
Itsu | trzy Chi po kolei w jednym rodzaju (123,456,789). Dodatkowy Han za zamkniętą rękę. |
Yakuhai/Fanpai | Pon/Kan Smoka/Wiatru Rundy/gracza |
Chanta | (Zewnętrzna ręka) – każdy układ zawiera kamień brzegowy lub honor. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę. |
Rinchan Kaihou | wygrana dobranym kamieniem za zgłoszonego Kana |
Chan Kan | wygrana przez rabunek Kana |
Haitei | wygrana ostatnim kamieniem z Muru |
Houtei | wygrana ostatnim kamieniem ze zrzutki |
Yaku warte 2 Han | |
Chii Toitsu – | Siedem różnych par |
San Shoku Dokou – | Potrójny Pon – trzy Pony/Kany tej samej liczby, ale w trzech rodzajach (444 pin, 444 man, 444 sou) |
San Ankou – | Trzy zamknięte Pony – cała ręka nie musi być zamknięta |
San Kantsu – | Trzy Kany |
Toitoi Hou – | cztery Pony/Kany i para |
Honitsu – | kamienie jednego rodzaju i honory. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę. |
Shou Sangen –Pony/Kany Smoków | Małe Trzy Smoki – dwa Pony/Kany Smoków i para trzeciego. Dodać dodatkowe 2 Han za |
Honroutou | – Brzegowe i Honory – układy złożone z samych honorów i kamieni brzegowych. Dodać 2 Han za Toitoi. |
Junchan Taiyai – | Brzegowe w każdym układzie – każdy układ zawiera kamień brzegowy. Musi być przynajmniej jedno Chi. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę. |
Yaku warte 3 Han |
|
Ryan Peikou | dwa razy dwa takie same Chi (2x Iipeikou) |
Yaku warte 5 Han | |
Chinitsu | ręka z kamieni jednego rodzaju bez honorów. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę. |
Yakuman | |
Kokushimusou | Trzynaście Sierot – po jednym z każdego wiatru, każdym smoku i każdym brzegowym. Jeden z tych kamieni w parze. |
Chuuren Pooto | Dziewięć Bram – ręka złożona z kamieni jednego rodzaju 1112345678999 i jakikolwiek z tych kamieni jako czternasty. |
Tenho | Błogosławieństwo Nieba – Wschód wygrywający przy rozdaniu kamieni. |
Chiho | Błogosławieństwo Ziemi – wygrana z Muru w pierwszej nieprzerwanej kolejce. |
Renho | Błogosławieństwo Człowieka – wygrana pierwszą zrzutką w pierwszej nieprzerwanej kolejce |
Suu Ankou | Zakopany skarb – Cztery zamknięte Pon/Kan. Wygrana ze zrzutki dozwolona tylko przy pojedynczym czekaniu do pary. Za czekanie do pary dodaje się kolejnego Yakumana. |
Suu Kantsu | Poczwórny dostatek – cztery Kany |
Ryuu Iisou | Same Zielone – ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i hatsu. |
Chinrouto | Same brzegowe – ręka złożona z samych kamieni brzegowych |
Tsuu Iisou | Same honory – ręka złożona z samych honorów. |
Dai Sangen | Trzy Duże Smoki – trzy Pony/Kany Smoków. |
Shou Suushii | Cztery Małe Wiatry – Trzy Pony/Kany Wiatrów i para czwartego Wiatru. |
Dai Suushii | Cztery Duże Wiatry – Cztery Pony/Kany Wiatrów. Podwójny Yakuman. |
Jak można mieć w ręku 4 Kan? (4×4 = 16 kamieni)
Można, ale to trzeba mieć dużo szczęścia 🙂 Nie zapominaj, że po zgłoszeniu Kana musisz dobrać dodatkowy kamień z martwego muru. Gdyby się tego nie zrobiło, nie ma wtedy w ręce wystarczającej liczby kamieni, by złożyć 4 układy i parę. Gdy nie dobierzesz kamienia, a gra pójdzie dalej, masz wtedy tzw. martwą rękę (nie możesz nic zameldować, nie możesz zgłosić wygranej). Jeśli masz Kana, a gubisz się w liczeniu kamieni, to po prostu policz go jako 3 kamienie. Masz mieć w ręku 13 kamieni, a 14 kiedy dobierasz. W Riichi jest chyba trudniej zapomnieć dobrać kamień, bo oprócz tego odkrywa się dodatkową Dorę.
Poza tym, mieć w ręku same Kany, to reszta powoli się pakuje do domu :> Jeśli masz same Kany, to i tak je widać, obojętnie czy są odkryte czy ukryte. I oznacza to, że czekasz tylko na kamień do pary.
Nie miałem o tym pojęcia. Czyli mając Kan dobiera się kamień i od tej pory ma się 14 zamiast 13?
Dokladnie tak 🙂 Jest to troche opisane w http://mahjong.info.pl/japonski/riichi/rozgrywka
Zasady tworzenia kana (czy konga) są takie same we wszystkich odmianach – w przypadku jego zgłoszenia zawsze trzeba wziąć dodatkowy kamień, bo inaczej mamy za mało kamieni, by utworzyć 4 układy i parę. Dlatego jeśli masz 4 takie same kamienie (ukryte czy nie) możesz to zgłosić jako kana i dobrać kamień, by mieć odpowiednią liczbę kamieni. Jak oznaczać kany, to już marmez podlinkował (w przypadku Riichi – rozgrywka).
Oczywiście, nie ma obowiązku zgłaszania kana, bo możesz te kamienie wykorzystać w inny sposób. W przypadku liczb możesz przecież użyć ich do dwóch sekwencji i pary, czy trójki i sekwencji. To już kwestia tego, co lepiej ułożyć i co bardziej pasuje 🙂
„Ryuu Iisou – Same Zielone – ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i hatsu.”
2,3,4,6,8? Bez 5 i 7? Dlatego, że tam jest ten czerwony bambus? 🙂
Honory – to znaczy smoki i wiatry?
Dokładnie tak. Na kamieniach 2,3,4,6 i 8 bambus i na (jak sama nazwa mówi) zielonym smoku, nie ma innych kolorów jak tylko zielony 🙂 Na 1,5,7 i 9 jest czerwony kolor.
Przykład tego układu masz tutaj: http://mahjong.info.pl/chinski/tradycyjny/uklady-specjalne/ – jako Imperial Jade (Cesarski nefryt). Układ ten powtarza się w różnych odmianach.
Zgadza się: Honory to Wiatry i Smoki.
Większość terminów jest wyjaśnionych w słowniczkach (ogólny – w zasadach ogólnych i riichi – w mahjongu japońskim).
Układy Yakuman jak są punktowane? Jeśli zbiorę 13 sierot, ile dostaje podwojeń? Po prostu zwyczajne 20 pkt?
@Kasia: Yakuman oznacza, że jest za dany układ jest maksimum punktów, można by powiedzieć, że limit, a może, że to najwyższy limit z możliwych. Dokładne wartości do rozliczeń są na poprzedniej stronie http://mahjong.info.pl/japonski/riichi/punktacja/ w tabeli Limity.
Inaczej mówiąc Yakuman jest to wygrana, w której mamy 13 (lub więcej) podwojeń (han). Trochę to zawiłe, i na różne sposoby można to tłumaczyć 😉
Yakuman akurat to trochę dziwny przykład – bardzo wysoko punktowany.
W riichi przy liczeniu punktów najpierw zlicza się Han – fan. Każde Yaku (wartościowy układ, który trzeba złożyć, by móc zgłosić wygraną) zawiera już w sobie przynajmniej 1 Han. Po określeniu liczby ugranych Han, liczy się tzw. fu (małe punkty) – czyli punkty za poszczególne grupy: pony, kany, pary, czekania i w końcu owe np. 20 punktów za wygraną). Potem wynik odczytuje się z tabeli (wspólne pole małych punktów i Han).
W przypadku wysokich wygranych (od 5 Han w górę) popada się w limity (bo gdyby zliczać małe punkty i poszczególne Hany wygrane były by ogromne). Dlatego określa się pewien pułap punktów i tego, co jest ponad ten pułap, nie bierze się pod uwagę. Wtedy też nie liczy się małych punktów. Należne punkty mamy podane w tabeli, którą podlinkował marmez.
A Yakuman, Haneman, czy Sanbaiman – to można powiedzieć, są nazwy poszczególnych „progów” limitów.
Dzięki wielkie za odpowiedzi. Coś czuję, że będę musiała spędzić „upojny” wieczór na rozwikłanie tej punktacji.. 🙂
Życzymy powodzenia 🙂 Kojarzenie Yaku warto zacząć od tych mniej wartościowych. No i kilka razy przeczytać sobie te kombinacje – nie są takie trudne, wbrew pozorom. Reszta wychodzi w praniu. Z czasem człowiek zaczyna zauważać pewne prawidłowości.
Usiadłam, poczytałam, wgłębiłam się i zrozumiałam! Pewnie wynikło to z tego, że mahjong zawiera wiele obcych słów, które momentami ciężko spamiętać. Sugerowałam się okropnie nazwami Haneman czy Sanbaiman, uparcie myślałam, że są to nazwy jakiś układów. A to po prostu nazwy progów limitów.. Nie wpadłabym na to. 🙂
Gratuluję 🙂 Yaku nie są takie trudne do zapamiętania, a punkty aż tak skomplikowane do liczenia 🙂 ale najlepiej uczyć się ich (mimo wszystko) podczas gry. Dla mnie z początku mahjong w odmianie japońskiej wydawał się bardzo skomplikowany, ale po czasie „kaleczenia” gry i nie zawracaniu sobie głowy np. nazewnictwem nastąpił okres oświecenia i zrozumienia :> Teraz, jak już wiem, o co chodzi, to zaczynam się trochę bawić w używanie konkretnych nazw i stosowanie dodatkowych zasad.
@Michał: Akurat się nie zgodzę i powiem, że Yaku są trudne do zapamiętania i punkty są trudne do liczenia, przy każdej z tych rzeczy jest kilka trików o których trzeba pamiętać i na początku jest to zawiłe. Oczywiście jak się ma trochę czasu i cierpliwości to da się to opanować i potem się to wydaje łatwe i proste… 😉 Pozdrawiam
Nie napisałem, że jest łatwo 😉 ale że nie są aż tak trudne. Teraz przynajmniej widzę pewne zależności i prawidłowości. Mimo czytania opisów, czasem ciężko je było zauważyć podczas partyjki. (ale polecam czytanie sobie listy yaku i wyobrażanie sobie kombinacji lub układanie ich sobie z kamieni). Przecież sam wiesz, jak gubiliśmy się w układach czy liczeniu punktów… ale jak się gra, to wychodzą wątpliwości – a najlepiej to przetrawić w czasie gry. Ile ja potrzebowałem „hanczanów”, żeby coś załapać? 3-4? ale żeby załapać tylko trochę… reszta przychodziła z następnych grach :>
Witam:)
Z tabelki u góry wynika, ze niektóre yaku mają więcej han jeśli cała ręka jest zakryta (+ 1han) ale istnieje osobne yaku na rękę zakrytą i wygrana z muru o wartości 1 han. W takim razie w przypadku ręki zakrytej i układu z mozliwością + 1han czy dostaję tak naprawdę +2han?
Przykład: Czy za yaku San Shoku Doujun i zamkniętą rękę dostaję 2han czy 3han?
Dokładnie. W japońskich zasadach bardziej by to wszystko było opisane jako minus 1han za otwarcie ręki 😉 Mieliśmy poprawić tę tabelkę właśnie na taką „konfigurację”, ale czasu zabrakło 🙂
Warto dodać, że przy Ryuu Iisou zielony smok jest całkowicie opcjonalny – można mieć zielone z samych bambusów (acz jest to oczywiście o wiele trudniejsze) i wciąż wygrać yakumana.