W Riichi tylko zwycięzca otrzymuje punkty. Zwiększenie straty czy wygranej jest zależne od tego czy gracz był Wschodem czy nie.
W przypadku wygranej ze zrzutki (Ron) – płaci ten, od którego zrzutka pochodziła.
W przypadku wygranej z Muru (Tsumo) – wszyscy płacą.
W przypadku rozgrywki nierozstrzygniętej nakładana jest kara Noten na graczy, którzy nie czekali (Noten), a gracze którzy czekali (tenpai) są nagradzani. Odkrywa się wtedy ręce i sprawdza się, kto z graczy był w tenpai. Na graczy, którzy nie byli w tenpai (czyli byli noten) nakładana jest kara, dzielona między nich: 3000 punktów. Gracze którzy byli w tenpai otrzymują te 3000 punktów dzielone między siebie. Przykład: Gdy tylko jeden z graczy był w tenpai – otrzymuje on 3000 punktów. Reszta traci – każdy po 1000 punktów. Gdy dwóch graczy było w tenpai – otrzymują oni po 1500, pozostali dwaj tracą po 1500. Gdy żaden z graczy nie był w tenpai, nie przyznaje się dodatkowych punktów, ani się nie nakłada kar.
W przypadku wygranej:
- najpierw określa się wartość Yaku (zestawu) i liczbę Han, którą gracz zdobył. Potem zlicza się Hany uzyskane za Dory, Kandory, (w przypadku wygranej gracza, który zadeklarował Riichi – także Uradory, Urakandory – kamienie pod Dorą i Kandorami), a także Hany za czerwone piątki (jeśli były używane).
- zlicza się małe punkty (Fu). Punkty Fu zaokrągla się w górę do najbliższej dziesiątki.
Ostatni układ zgłaszany do wygranej liczy się jako zamknięty jeśli wygrana to Tsumo, a otwarty, jeśli wygrana jest przez Ron.
W przypadku, gdy przez Ron wygrywa kilku graczy, przegrany płaci każdemu zwycięzcy, (uwzględniając także ilość liczników – honb). Możliwe jest zastosowanie zasady, że możliwa jest tylko jedna wygrana – wygrywa gracz najbliższy wyrzucającego (według kolejności graczy w grze).
Gdy wygrywa kilku graczy, zastaw Riichi graczy, którzy nie wygrali, dostaje gracz siedzący najbliżej prawej strony gracza przegranego. Gracze, którzy zadeklarowali Riichi i wygrali, dostają swój zastaw z powrotem.
Punktacja za poszczególne układy (małe punkty) jest podobna do punktacji w odmianie Chińskiej Tradycyjnej.
Podstawowe punkty:
wygrana przez Ron lub ukryta ręka – punkty zaczynają się od 30 fu.
wygrana przez Tsumo lub odkryta ręka – punkty zaczynają się od 20 fu.
Układ | Otwarty | Zamknięty |
Chi | 0 | 0 |
Pon Małych Kamieni | 2 | 4 |
Pon Wielkich Kamieni | 4 | 8 |
Kan Małych Kamieni | 8 | 16 |
Kan Wielkich Kamieni | 16 | 32 |
Pary
Pary | Punkty |
Smoki | 2 |
Własny wiatr | 2 |
Wiatr rundy | 2 |
Pozostałe pary | 0 |
Punkty za Czekanie:
Skrajne, zamknięte, pojedyncze – 2
Otwarte – 0
Czekanie podwójne do układu – 0.
Tsumo (WYJĄTEK: Pinfu i wygrana kamieniem po deklaracji Kana) – 2.
Można skorzystać z ustalonych limitów i po określeniu liczby Han i małych punktów, poszczególne wygrane czy przegrane odczytać bezpośrednio z tabeli.
Liczba Han jest podana poziomo na górze tabeli, a Fu (małe punkty) pionowo.
W danej linii – Okienko wyżej to całość należności – gdy gracz wygra ze zrzutki (Ron). Niżej – gdy gracz wygra z muru (Tsumo) i należność jest dzielona między pozostałych trzech graczy.
Gdy gracz, który nie jest Wschodem wygra z muru (Tsumo), w okienku niżej podane są dwie liczby (X/Y). Pierwsza – to należność, którą płaci Wschód, a druga – pozostali dwaj gracze.
Inni
Inni | ||||||
1 Han | 2 Han | 3 Han | 4 Han | 5 Han | 6 Han | |
20 | 1300 | 2600 | 5200 | 8000 | 12000 | |
700/400 | 1300/700 | 2600/1300 | 4000/2000 | 6000/3000 | ||
25 | 1600 | 3200 | 6400 | 8000 | 12000 | |
1600/800 | 3200/1600 | 4000/2000 | 6000/3000 | |||
30 | 1000 | 2000 | 3900 | 7700 | 8000 | 12000 |
500/300 | 1000/500 | 2000/1000 | 3900/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
40 | 1300 | 2600 | 5200 | 8000 | 8000 | 12000 |
700/400 | 1300/700 | 2600/1300 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
50 | 1600 | 3200 | 6400 | 8000 | 8000 | 12000 |
800/400 | 1600/800 | 3200/1600 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
60 | 2000 | 3900 | 7700 | 8000 | 8000 | 12000 |
1000/500 | 2000/1000 | 3900/2000 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
70 | 2300 | 4500 | 8000 | 8000 | 8000 | 12000 |
1200/600 | 2300/1200 | 4000/2000 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
80 | 2600 | 5200 | 8000 | 8000 | 8000 | 12000 |
1300/700 | 2600/1300 | 4000/2000 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
90 | 2900 | 5800 | 8000 | 8000 | 8000 | 12000 |
1500/800 | 2900/1500 | 4000/2000 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
100 | 3200 | 6400 | 8000 | 8000 | 8000 | 12000 |
1600/800 | 3200/1600 | 4000/2000 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 | |
110 | 3600 | 7100 | 8000 | 8000 | 8000 | 12000 |
1800/900 | 3600/1800 | 4000/2000 | 4000/2000 | 4000/2000 | 6000/3000 |
Wschód
Wschód | ||||||
1 Han | 2 Han | 3 Han | 4 Han | 5 Han | 6 Han | |
20 | 2000 | 3900 | 7700 | 12000 | 18000 | |
700 | 1300 | 2600 | 4000 | 6000 | ||
25 | 2400 | 4800 | 9600 | 12000 | 18000 | |
1600 | 3200 | 4000 | 6000 | |||
30 | 1500 | 2900 | 5800 | 11600 | 12000 | 18000 |
500 | 1000 | 2000 | 3900 | 4000 | 6000 | |
40 | 2000 | 3900 | 7700 | 12000 | 12000 | 18000 |
700 | 1300 | 2600 | 4000 | 4000 | 6000 | |
50 | 2400 | 4800 | 9600 | 12000 | 12000 | 18000 |
800 | 1600 | 3200 | 4000 | 4000 | 6000 | |
60 | 2900 | 5800 | 11600 | 12000 | 12000 | 18000 |
1000 | 2000 | 3900 | 4000 | 4000 | 6000 | |
70 | 3400 | 6800 | 12000 | 12000 | 12000 | 18000 |
1200 | 2300 | 4000 | 4000 | 4000 | 6000 | |
80 | 3900 | 7700 | 12000 | 12000 | 12000 | 18000 |
1300 | 2600 | 4000 | 4000 | 4000 | 6000 | |
90 | 4400 | 8700 | 12000 | 12000 | 12000 | 18000 |
1500 | 2900 | 4000 | 4000 | 4000 | 6000 | |
100 | 4800 | 9600 | 12000 | 12000 | 12000 | 18000 |
1600 | 3200 | 4000 | 4000 | 4000 | 6000 | |
110 | 5300 | 10600 | 12000 | 12000 | 12000 | 18000 |
1800 | 3600 | 4000 | 4000 | 4000 | 6000 |
Limity
Limit | Fan | Wschód | Inni |
Mangan | 5 | 4000 | 20004000 |
Haneman | 6-7 | 6000 | 30006000 |
Baiman | 8-10 | 8000 | 40008000 |
Sanbaiman | 11-12 | 12000 | 600012000 |
Yakuman | 13+ | 16000 | 800016000 |
Dokładna wartość wygranej
Można obliczyć dokładną ilość uzyskanych punktów i przeprowadzić rozliczenia między graczami „na piechotę”, ustalając lub nie ustalając limity punktów.
Posiłkuję się tutaj opisem ze strony Koła Gier Japońskich.
Ustalamy liczbę Han, która nam przysługuje (zgodnie z zestawieniami Yaku).
Obliczamy „małe punkty” (fu) czyli punkty za poszczególne układy, czekania i rodzaj wygranej.
Wygrana – 20
Dodatkowo:
Wygrana przez Ron, a ręka była zamknięta (nic nie było zameldowane) – 10
Wygrana przez Tsumo – 2. (Wyjątkiem jest Pinfu (same Chi i niepunktowana para) – nie przyznaje się 2).
Chiitoitsu (Siedem par) – 25
Jeśli układ nie będzie nic wart poza 20 za wygraną, przyznaje się dodatkowo 2.
Układy (tak jak w tabelach powyżej)
Czekanie:
pojedyncze na ostatni kamień do pary – 2
skrajne – 2
zamknięte – 2
otwarte – 0
podwójne – 0
Otrzymane punkty zaokrąglamy do następnej dziesiątki.
Mamy teraz już określoną liczbę Han i liczbę Fu, które ugraliśmy.
Obliczamy teraz podstawową liczbę punktów. Potem będzie się ją zwielokrotniać w zależności od wygranej i od rozliczeń z graczami.
Do liczby Han dodajemy 2 (bazoro). Następnie liczbę 2 podnosimy do potęgi stopnia (Han+2). Wynik mnożymy przez liczbę Fu. Otrzymujemy liczbę określoną tu jako Punkty. Wygodniej będzie zapamiętać poniższy wzór:
Rozliczenia
Mając liczbę Punktów możemy przystąpić do rozliczeń:
Wschód – wygrana przez Tsumo – otrzymuje podwojone punkty od każdego gracza – w sumie sześciokrotność – 3x 2xPunkty = 6xPunkty.
Wschód – wygrana przez Ron – otrzymuje całość od gracza od którego pochodziła zrzutka – 6xPunkty
Inny gracz – wygrana przez Tsumo – od Wschodu podwójna kwota (2xPunkty) – i pojedyncza od pozostałych: 2xPunkty + 1xPunkty+ 1xPunkty = w sumie 4xPunkty.
Inny gracz – wygrana przez Ron – otrzymuje całość od gracza od którego pochodziła zrzutka – 4xPunkty
Otrzymany wynik (należność) – zaokrąglamy w górę do najbliższej setki.
Ponieważ możliwe są bardzo wysokie wygrane, ustala się limit. Najczęściej jest to 2000 dla innych graczy oraz 4000 dla Wschodu. Gdy ilość punktów przekracza limit, punkty powyżej limitu ignoruje się. Za odpowiednią ilość Han można otrzymać zwielokrotnienie limitu, co przedstawia wyżej zamieszczona tabelka z Limitami.
« Poprzednia – Zakończenie |
Jeśli chodzi o tabelkę z limitami, trzeba ją dobrze odczytać. Podane wartości to wartości Tsumo, wypłacane przez jednego gracza.
Przykład (na przykładzie Hanemana):
W tabelce mamy: Wschód 6000 | Inni 3000/6000
Za Tsumo – Gdy wygra nie-dealer: Wschód zapłaci 6000, pozostali po 3000 (czyli 6000+3000+3000=12000). Gdy wygra Wschód- wszyscy płacą po 6000 (6000+6000+6000=18000).
Za Ron – gdy wygra Wschód – 'zronowany’ płaci 6000+6000+6000=18000. Gdy wygra inny: 3000+3000+3000=12000
Dealer – zyskuje więcej, gdy wygra przez Ron i Tsumo. Traci więcej przy wygranej przez Tsumo, NIE TRACI więcej gdy zostanie 'zronowany’.
Jeśli jednak nie chce się komuś liczyć z tabelki z limitami, a chce mieć od razu podane wartości, to może je odczytać z tabelki zrobionej przez Dominika Kolendę, w której zamieścił wszystkie progi Hanów i limitów: http://www.mahjong.waw.pl/pliki/mahjong_zasady_02c_dominik.pdf
Przepraszam, że w takim miejscu piszę, ale czy nie ma na takiej ciekawej stronie żadnego forum?
Forum nie zakładaliśmy ze względu na przewidywane małe zainteresowanie ludności. 😉 Póki co jest już jedno polskie forum mahjonga, które z tego co widzę znalazłeś 😉
Na dzień dzisiejszy pytania na temat mahjonga proponuję pisać w komentarzach pod pasującymi stronami/wpisami. Np. pytanie o punktację pod punktacją itd. 😉 albo gdzieś około 😉
Jak marmez wspomniał, jedno forum już jest. Nie chcieliśmy dublować, przy i tak dość małym zainteresowaniu tą grą (choć mamy nadzieję, że to się zmieni). Pytania można pisać w komentarzach lub na maila. Będziemy wtedy wiedzieć, co uściślić, dokładniej wyjaśnić, lub może pokazać na zdjęciu. Właśnie w wyniku wątpliwości, pojawiły się także nasze uzupełnienia zasad 🙂 Oprócz forum i strony PLM, można przeszukać trochę angielskich stron, m.in. to: http://www.reachmahjong.com/en/forum/ Na pewno można tu dużo znaleźć, choć często posługują się japońskimi terminami 🙂