Zakończenie

Rozdanie może zakończyć się na trzy sposoby:

  • wygrana któregoś z graczy,
  • przerwanie gry spowodowane znacznym przewinieniem któregoś z graczy,
  • wyczerpanie kamieni w Żywym Murze.

Wygrana

Należy pamiętać, że warunkiem zgłoszenia wygranej jest posiadanie Yaku (kliknij tu, aby zobaczyć zestawienie Yaku) – zestawu, który ma wartość minimum 1 Han. Jeśli gracz nie posiada zestawu o wartości minimum 1 Han, nie może zgłosić wygranej. Gdy zgłosi nieuprawnione zwycięstwo, jest nakładana na niego kara Chombo.

Ron – zwycięstwo ze zrzutki

Gracz, który składa zwycięski układ (spełniając odpowiednie warunki – przynajmniej jeden Han i nie będąc w Furiten) używając aktualnie wyrzucanego kamienia, może zgłosić wygraną mówiąc Ron (lub rzadziej Mahjong).

Tsumo – zwycięstwo z Muru

Gracz, który składa zwycięski układ używając aktualnie wyciągniętego kamienia z Muru, może zgłosić wygraną, mówiąc Tsumo (lub rzadziej Mahjong).

Gracz powinien położyć oddzielnie ostatni kamień, który dobrał, żeby inni gracze wiedzieli, który kamień został wzięty do wygranej.
Uwaga: Gracz będący w Furiten może wygrać tylko przez Tsumo.

Gracz, który zgłasza wygraną musi pamiętać, by jego zestaw miał wartość przynajmniej jednego Hana. Z wartościami poszczególnych rąk można zapoznać się tutaj. Zestawienia i wyjaśnienia Yaku dostępne są także na stronach Klubu Gier Japońskich PJWSTK. W przypadku niezapamiętania wszystkich zestawów, warto je wydrukować (dostępne w Plikach) jako pomoc w uczeniu się Riichi.

Po zakończeniu rozdania podlicza się punkty i następuje rozliczenie między graczami.

Rozdanie nierozstrzygnięte

Gdy nastąpi wyczerpanie kamieni w Murze, gra jest uznawana za nierozstrzygniętą. Odkrywa się wtedy ręce i sprawdza się, który z graczy był w tenpai. Na graczy, którzy nie byli w tenpai (czyli byli noten) nakładana jest kara, dzielona między nich: 3000 punktów. Gracze którzy byli w tenpai otrzymują te 3000 punktów dzielone między siebie. Przykład: Gdy tylko jeden z graczy był w tenpai – otrzymuje on 3000 punktów. Reszta traci – każdy po 1000 punktów. Gdy dwóch graczy było w tenpai – otrzymują oni po 1500, pozostali dwaj tracą po 1500. Gdy żaden z graczy nie był w tenpai, nie przyznaje się dodatkowych punktów, ani się nie nakłada kar.

Przerwanie rozgrywki

Przerwanie gry następuje w sytuacji gdy:

  • gracz w pierwszej nieprzerwanej kolejce ma w ręce dziewięć różnych kamieni skrajnych i Honorów. Może on wtedy zażądać przerwania gry.
  • nikt nie wygrał po odrzuceniu kamienia po czwartym Kan, a nie zostały one złożone przez tego samego gracza.
  • wszyscy gracze odrzucili ten sam wiatr w pierwszej nieprzerwanej kolejce.
  • wszyscy czterej gracze zadeklarowali Riichi i nikt nie wygrał po odrzuceniu kamienia przez czwartego deklarującego. Wszyscy muszą ujawnić swoje ręce, by zweryfikować sytuację.

W przypadku przerwania rozgrywki nie są nakładane kary.

W przypadku nierozstrzygnięcia rozdania przez wyczerpanie kamieni lub przerwanie, wszystkie zastawy Riichi zostają na stole i doliczane są do puli następnej wygranej. Gdy wygra kilku graczy równocześnie, zastawy zdobywa ten, który jest najbliżej prawej strony gracza przegranego.

Honba

Licznik (honba – liczman wartości 100 punktów), kładziony po prawej stronie Wschodu, określa ile razy powtarzana jest dana runda. W sytuacji kiedy wygrywa Wschód wykładana jest jedna honba. Gdy któryś z graczy wygra, a na stole będzie jakaś honba, wysokość wygranej zwiększa się o 300 punktów – 100 od każdego w przypadku Tsumo, 300 od gracza, który wyrzucił kamień do wygranej (Ron). Jeśli ponownie wygrał Wschód, dokładana jest kolejna honba. Honby są tylko licznikiem, który wskazuje, ile razy powtarzana jest runda. Nie są zastawem, i dlatego jeśli wygrał inny gracz, Wschód zabiera swoje honby do siebie.

Wariant:
Według innych zasad honba jest warta nie 300 a 1500. W sytuacji kiedy jest remis a Wschód będzie w tenpai, dokładana jest jedna honba. Runda jest powtarzana tak jakby wygrał. W sytuacji kiedy będzie remis, a Wschód nie będzie w tenpai, honba zostaje ale Wiatry się zmieniają. W takiej sytuacji, jeżeli ktokolwiek wygra następną rundę, doliczane są mu punkty za honby, a „były Wschód” zabiera znaczniki honby do siebie. Gdy wygrał „nowy Wschód”, to kładzie swoją honbę.

Gdy na stole będzie już pięć lub więcej liczników, aby móc zadeklarować wygraną trzeba
mieć przynajmniej dwa Han, wynikające w kombinacji Yaku, a nie brane z bonusu Dory.

Zmiana Wiatrów

Jeśli rozdanie wygrał Wschód lub był on w tenpai w przypadku nierozstrzygnięcia, zmiana Wiatrów nie następuje (Wschód pozostaje Wschodem). W innych przypadkach Wiatry się zmieniają: Południe zostaje Wschodem, Zachód – Południem, Północ – Zachodem, Wschód – Północą.

Zakończenie

Po zakończeniu rozdania i rozliczeniach, ponownie miesza się kamienie i następuje kolejna rozgrywka. Gdy Wschód, po zmianach Wiatrów, ponownie zostanie Wschodem, kończy się pierwsza runda – runda Wschodu, a zaczyna się runda Południa. Gdy w rundzie południowej Wschód, po zmianie Wiatrów, ponownie zostanie Wschodem, gra uważana jest za zakończoną.

Riichi rozgrywa się zasadniczo w 2 rundach – Wschodu i Południa. Kolejne – Zachodu czy Północy rozgrywa się tylko wtedy, gdy żaden z graczy nie osiągnął określonej liczby punktów (najczęściej 30000). Podczas rundy Zachodu czy Północy, jeśli po zakończeniu rozdania któryś z graczy przekroczy ten pułap, gra jest zakończona. Możliwa jest też sytuacja, że gra zakończy się znacznie wcześniej. Ma to miejsce wtedy, gdy któryś z graczy zostanie „wyzerowany” – straci wszystkie punkty, z którymi rozpoczynał grę (najczęściej 25000) i zejdzie poniżej 0.

Zwycięzcą zostaje gracz posiadający największą liczbę punktów. Nieważne, ile razy gracze wygrali poszczególne rozdania. Zlicza się wszystkie punkty ze wszystkich rozgrywek. Pozostałe zastawy Riichi zabiera zwycięzca.

Premia dla zwycięzcy

Pod koniec każdej gry punkty są modyfikowane o premię/karę (uma). Gracze, którzy zajęli dwa pierwsze miejsca dostają punkty od pozostałych dwóch graczy:
zwycięzca – 9000
drugie miejsce – 3000
trzecie miejsce –  płaci 3000 punktów,
czwarte miejsce – płaci 9000

W przypadku remisu, punkty są równo dzielone pomiędzy graczy, którzy zremisowali. Przykład: jeśli dwóch graczy zremisowało na pierwszym miejscu, to obaj dostają po 6000 punktów.

« Poprzednia – Rozgrywka

Dalej – Punktacja »

2 myśli nt. „Zakończenie

  1. Przy przerwaniu rozgrywki miesza się kamienie, buduje mur i rozdanie następuje od nowa. Tak jakby tego przerwanego nie było. Nie kładzie się liczników powtórki (honba), ani nie zmienia wiatrów. Ewentualnie nakłada się odpowiednią karę (chombo), jeśli ktoś „odpowiednio zawinił” 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *