Układy specjalne

Niektóre podręczniki podają setki specjalnych układów Mahjonga o nieraz bardzo wymyślnych nazwach. Jednakże są one w większości wymysłem graczy amerykańskich z lat 20. ubiegłego wieku. Trudno jest ustalić, które z układów są tymi oryginalnymi (tzn. będącymi w użyciu w Chinach przed 1920 rokiem).

Poniższe układy są w większości wzięte z uznawanych przez Brytyjskie Stowarzyszenie Mahjonga dla rozgrywek turniejowych.

Układy specjalne można podzielić na dwie grupy. Grupę drugą można podzielić na dwie grupy.

I grupa

Układy niezwykle rzadkie, będące „uśmiechem losu”, dziełem czystego przypadku, całkowicie niezależne od graczy. Dają maksimum punktów (limit).

Wyłowienie Księżyca z Dna Morza (Catching the Moon from the Bottom of the Sea) – gdy ostatnim kamieniem w Żywym Murze jest „Księżyc” (1 kółko) i tym kamieniem gracz kompletuje Mahjonga.

Błogosławieństwo Niebios (Heaven’s Blessing)– Jeżeli rozdane czternaście kamieni dla Wiatru Wschodniego daje mu od razu Mahjonga. 

Błogosławieństwo Ziemi (Earth’s Blessing)– Jeżeli Wiatr Południowy, Zachodni lub Północny może zrobić Mahjonga pierwszą zrzutką Wiatru Wschodniego.

Dwukrotne Szczęście (Kong on Kong/Twofold Fortune) – Jeżeli gracz skompletuje Konga, weźmie Luźny Kamień, którym skompletuje drugiego Konga, następnie weźmie kolejny Luźny Kamień, którym zrobi Mahjonga.

Struganie tyczki (Scratching a carrying pole)– gdy gracz zrobi Mahjonga, rabując Konga z 2 bambusów.

Zebranie Kwiatu Śliwy z Dachu (Gathering plum bossom from the roof)– Jeżeli gracz bierze Luźny Kamień, uzupełniający za Konga/Kwiat/Porę Roku, i jest to właśnie Pięć Kółek (Kwiat Śliwy) robiące Mahjonga.

II grupa

1. kategoria

Układy trudne do złożenia, nieprzynoszące korzyści, gdy nie zostaną skompletowane. Kamienie w większości są wzięte z Muru, z wyjątkiem ostatniego. Układy możliwe do zdobycia, gdy po rozdaniu ok. 2/3 kamieni daje szanse na taki układ.

Trzynaście Wyjątkowych Cudów/Trzynaście Sierot (Trzynaście Cudownych Lampionów) (Thirteen Unique Wonders) – (ukryty) jeden kamień z każdego Smoka, każdego Wiatru, każdej Jedynki i każdej Dziewiątki. Jeden z tych kamieni w parze.

Same pary (All Pairs)*
(ukryty)  Jest to jeden ze szczególnych układów,  różnie przestawiany i składany w różnych konfiguracjach w odmianach Mahjonga. Może być także inaczej punktowany. Najczęściej jest nagradzany Limitem za „czyste” pary (jeden rodzaj, jeden rodzaj i Honory, same Honory). Wśród występujących tego typu układów spotyka się następujące:

Czyste Pary (Cleared Pairs) – (ukryty) siedem par kamieni jednego rodzaju, dopuszcza się Wiatry i Smoki.

Pary Honorów (All Pair Honours) – (ukryty) pary Smoków, Wiatrów lub Kamieni Skrajnych (1, 9).

Niebiańskie Bliźniaki (Heavenly Twins) – (ukryty) siedem par kamieni, wszystkie jednego rodzaju, bez Smoków i Wiatrów. Ukryty Kong w tym przypadku można liczyć jako dwie pary.

* Warianty Par  – zestawienie:

  • Jeden rodzaj bez Honorów (ukryty Kong może się liczyć jako 2 pary) – nagradzane najczęściej Limitem punktów;
  • Jeden rodzaj plus Honory nagradzane najczęściej Limitem punktów;
  • Pary Honorów – lepiej byłoby nazwać pary wielkich kamieni (Honory i Skrajne) nagradzane najczęściej Limitem punktów;
  • Podwyższane Pary (Shifted pairs) – w jednym rodzaju o jedną wartość w górę(np. 22,33,44,55,66,77,88)nagradzane najczęściej Limitem punktów;
  • Brudne – pary różnych rodzajów – nagradzane najczęściej połową Limitu.

Przeplatanka (Knitting) – (ukryty) siedem par o tych samych numerach, ale w dwóch rodzajach (np. 2 Kółka i 2 Bambusy, 4 Kółka i 4 Bambusy) bez Wiatrów i Smoków. Pary nie mogą się powtarzać.

Potrójna przeplatanka (Triple Knitting)– (ukryty) cztery zestawy trzech kamieni o tych samych numerach, ale z trzech różnych kolorów i para z dwóch kolorów, bez Wiatrów i Smoków.
(przykład na forum)

Wijący się Wąż (Wriggly Snake)– (ukryty) para 1 i sekwencja od 2 do 9 w jednym rodzaju oraz po jednym kamieniu z każdego Wiatru.
[ 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 E S W N ]

2. kategoria

Układy łatwiejsze do skompletowania, dające punkty, nawet gdy w całości nie zostaną skompletowane. Układy łatwe do „przerobienia” w zwykłego Mahjonga, gdy brane kamienie nie będą pasować.

Cesarski Nefryt (Imperial Jade) – (odkryty) układ złożony z zestawów zielonych kamieni. Zielone kamienie to 2, 3, 4, 6 i 8 Bambusów oraz Zielone Smoki. Może być także wystąpić raz Chow (2,3,4).

Cztery Błogosławieństwa (Four Large Blessings)– (odkryty) Pungi i/lub Kongi każdego z czterech Wiatrów i jakakolwiek para.

Trzech Wielkich Mędrców (Three Great Scholars/Big Three Dragons)– (odkryty) Pungi i/lub Kongi wszystkich trzech Smoków, jeden dowolny Pung lub Kong i para.

Honory (All Honours)– (odkryty) ręka złożona z zestawów z samych Honorów (4 zestawy i para).

Poczwórny Dostatek (Fourfold Plenty)– (odkryty) cztery Kongi i para.

Zakopany Skarb (Buried Treasure)– (ukryty) ukryte Pungi w jednym rodzaju, ewentualnie z Wiatrami czy Smokami i para. 

Bramy Niebios (Gates of Heaven/Nine Gates)– (ukryty) Pung Jedynek, (ukryty) Pung Dziewiątek, sekwencja od 2 do 8 z jedną parą, wszystko w jednym kolorze.

Głowy i Ogony (Heads and Tails/All Terminals)– (odkryty) Pungi i/lub Kongi Jedynek i Dziewiątek oraz para z Kamieni Skrajnych.

Czystość (Purity) – (odkryty) Pungi i/lub Kongi i para w jednym kolorze, bez Wiatrów, Smoków ani Czow.

Dodatkowe

Uznawane w turniejach przez Brytyjskie Stowarzyszenie Mahjonga

Gertie’s Garter – (ukryty) kamienie jednego rodzaju od 1 do 7 i kamienie drugiego rodzaju od 1 do 7.

Wietrzne Chow (Windy Chow) – (ukryty) po jednym Chow z każdego rodzaju kamieni i po jednym z każdego wiatru. Jeden z wiatrów w parze.

« Poprzednia – Rozliczenia

Dalej – Kary ze przewinienia »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *