Kary za błędy w grze

Kary za błędy w grze są sprawą umowną. Rodzaje błędów i sankcje należy ustalić na początku gry. Najczęściej spotykane błędy to:

  • błędne nazwanie wyrzuconego kamienia  (gdy ustalone jest deklarowanie wyrzucanych kamieni) – przeważnie nie wiąże się z żadna karą
  • kamień wzięty z niewłaściwego miejsca w Murze – gdy nie został odkryty, jest wymieniany. Gdy został odkryty, musi zostać przed wymianą pokazany innym graczom;
  • błędne zgłoszenie wygranej – gdy zostanie odwołane przed odkryciem rąk pozostałych graczy, pozostaje bez sankcji; w przeciwnym przypadku ukarany musi zapłacić pozostałym graczom połowę ustalonego limitu;
  • przypadkowe odkrycie kamieni w Murze – gdy jest to więcej niż sześć par, odkryte kamienie są mieszane i ponownie umieszczane w Murze
  • niewłaściwa ilość kamieni w ręce – za mało lub za dużo kamieni – najczęstszą karą jest tzw. martwa ręka, czyli niemożliwość zgłoszenia wygranej.

Strzał z armaty

Bardzo poważnym błędem jest „podłożenie” innemu graczowi kamienia do wygranej, tzw. „strzał z armaty”.  Tyczy się to przeważnie wysoko punktowanych układów:

  • przy wyłożonych przez „polującego” dwóch układach Smoków (czekanie na Trzy Wielkie Smoki) – bardzo ryzykowne jest wyrzucenie przez innego gracza kamienia trzeciego Smoka
  • przy wyłożonych przez „polującego” trzech układach Wiatrów (czekanie na Cztery Błogosławieństwa) – bardzo ryzykowne jest wyrzucenie przez innego gracza kamienia czwartego Wiatru
  • przy wyłożonych przez „polującego” trzech układach kamieni skrajnych (czekanie na Głowy i Ogony) – bardzo ryzykowne jest wyrzucenie przez innego gracza kamienia skrajnego
  • przy wyłożonych przez „polującego” trzech układach kamieni jednego rodzaju (czekanie na Czystość)- bardzo ryzykowne jest wyrzucenie przez innego gracza kamienia tego samego rodzaju
  • przy wyłożonych przez „polującego” trzech układach złożonych z samych zielonych kamieni (czekanie na Cesarski Nefryt) – bardzo ryzykowne jest wyrzucenie przez innego gracza kamienia zielonego
  • przy wyłożonych przez „polującego” trzech układach Honorów (czekanie na Same Honory) – bardzo ryzykowne jest wyrzucenie przez innego gracza kamienia Honoru

Karą w takich przypadkach jest, w przypadku wygranej „polującego”, całkowite poniesienie „kosztów” takiej wygranej. Wyrzucający „płaci” odpowiednią ilość punktów wygranemu za siebie i za pozostałych graczy. Nie następują wtedy rozliczenia między resztą graczy.

Można ustalić, że taką karę za „podłożenie” kamienia do wygranej „polującemu” stosuje się w każdym przypadku wygranej ze zrzutki (niekoniecznie wyżej wymienionych).

« Poprzednia – Układy specjalne

Dalej – Strona główna »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *