Zakończenie

Rozdanie kończy się, gdy któryś z graczy zgłosi wygraną (partia rozegrana) lub wyczerpią się kamienie w Murze (partia nierozegrana – remis).

Rozdanie rozegrane

Wygraną gracz może uzyskać z Muru, gdy otrzyma w czasie swojej kolejki potrzebny kamień do zwycięstwa wyciągając go z Muru. Zgłasza wtedy wygraną mówiąc np. „Mahjong”, i odkrywa swoją rękę. Rozdanie jest zakończone i następuje podliczenie punktów.

Wschód bierze kamień z Muru - jest to kamień dający mu Mahjonga.

Zwycięski układ.

Ujawnienie rąk - teraz nastąpi liczenie punktów.

Wygraną gracz może także uzyskać ze zrzutki, gdy któryś z pozostałych graczy pozbywając się nadmiarowego kamienia, wyrzuci kamień dający zwycięstwo. Zwycięzca zgłasza wtedy wygraną mówiąc np. „Mahjong”, bierze kamień do utworzenia potrzebnego mu układu i odkrywa swoją rękę. Rozdanie jest zakończone i następuje podliczenie punktów.

Jeżeli kilku graczy poluje i wyrzucony przez jednego z graczy kamień chce wziąć więcej niż jeden gracz, stosuje się następującą hierarchię układów, do których potrzebny jest wyrzucony kamień:

  • Układ specjalny
  • Mahjong złożony z samych par (7 par)
  • Pung dający Mahjonga
  • para dająca Mahjonga (?)
  • Chow dający Mahjonga (?)

(?) różnie podawana kolejność

Gdy wygrane zdają się „równe” można zastosować dwa wspomniane wcześniej rozwiązania:

  • kamień bierze ten, kto siedzi bliżej gracza, który wyrzucił kamień (tzw. Head-bump),
  • wrzucający kamień płaci wszystkim zwycięzcom ich wygrane.

Gdy już wiadomo, kto wygrał rozdanie, ujawnia się ręce. Każdy z graczy podlicza swoje punkty i następuje rozliczenie między graczami. Więcej o punktach tutaj, a o rozliczeniu tutaj.

Gdy kilku graczy zgłasza wygraną, a nie można ustalić pierwszeństwa wygranej, ogłasza się remis – nie liczy się punktów i nie przeprowadza się rozliczenia między graczami. Wiatry pozostają bez zmian.

Jeśli rozdanie wygra gracz, który jest Wschodem, układ Wiatrów pozostaje bez zmian. W przypadku wygranej innego gracza, Wiatry „przechodzą” w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wtedy Wschód zostaje Północą, Południe – Wschodem, Zachód – Południem, Północ – Zachodem.

Na pierwszym miejscu w hierarchii wygranych jest układ specjalny. Układem specjalnym może być szczególny, rzadki układ kamieni lub pewien rodzaj wygranej. Decyzja o budowaniu takiego układu zależy od tego, jakie kamienie dostaniemy w rozdaniu. Więcej o układach specjalnych można przeczytać w osobnym dziale ->

Rozdanie nierozegrane

Gdy dojdzie do wyczerpania kamieni w Murze, a żaden z graczy nie zgłosił wygranej, rozdanie uważa się za nierozegrane i ogłasza się remis. Nie następuje wtedy zmiana Wiatrów, nie przeprowadza się liczenia punktów, ani nie następują rozliczenia między graczami.

Zakończenie rundy

Runda danego Wiatru jest zakończona, gdy każdy z graczy był raz Wschodem. Innymi słowy, gdy zmiany Wiatrów zatoczyły koło i pierwszy Wschód pozostał znowu Wschodem. Wtedy zaczyna się kolejna runda następnego Wiatru. Pierwszą rundą w grze jest runda Wiatru Wschodniego, druga – Południowego, trzecia – Zachodniego, czwarta – Północnego. W danej rundzie zostaje wyróżniony jej Wiatr. Przejawia się to tym, że za układ złożony z takiego Wiatru otrzymuje się podwojenie punktów. Każdą rundę zaczyna Wschód jako Rozdający.

Zakończenie gry

Liczba rozgrywanych rund jest do ustalenia. Pełna partia Mahjonga ma cztery rundy – każdego Wiatru. Każda z rund ma po minimum cztery rozdania – mogą wystąpić remisy lub wygrana Wiatru Wschodu – wtedy Wiatry nie ulegają zmianie. Wygrywa gracz, który na końcu gry, po podliczeniu wszystkich punktów, ma ich największą liczbę. Na pełną rozgrywkę warto zarezerwować sobie ładnych kilka godzin 🙂

« Poprzednia – rozgrywka

Dalej – punktacja »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *