Zaostrzenie reguł

Gdy już wiemy, jak grać, przebrnęliśmy już przez wszystkie odmiany lub skupiliśmy się na  jakiejś konkretnej, i gra wydała nam się łatwa, ale we wstępie zauważyliśmy, że można trochę zwiększyć poziom trudności, warto zapoznać się z pewnymi regułami, które mogą występować w innych odmianach. Część z nich gracz może już znać, gdyż występują jako obowiązujące pod konkretną sankcją. Często są też jednak używane opcje. Przypomnijmy je zatem.

1. Obowiązkowa wartość ręki (występujące jako np. podwojenie, mnożnik, Fan, Han, Yaku) potrzebne do legalności ręki – możliwości zgłoszenia wygranej. W przypadku jego braku, mimo że zebraliśmy cztery układy i parę, nie mamy możliwości zgłoszenia wygranej.

Występuje w Chińskiej Turniejowej jako uzyskanie minimum 8 punktów do zgłoszenia wygranej; w Riichi – jako układy dające Yaku; w Hongkong i chińskiej tradycyjnej – jest to kwestią uzgodnienia.

2. Pominięcie wygranej. Jest wprowadzone ograniczenie przy pominięciu wzięcia wyrzuconego kamienia i zgłoszenia wygranej. Gdy Polujący (brakuje mu jednego kamienia do wygranej) pominie aktualnie wyrzucony kamień potrzebny mu do wygranej – nie zauważy lub będzie liczył na zwycięstwo z Muru – gdy następny gracz też wyrzuci taki kamień, myśląc, że jest on bezpieczny, Polujący nie może go wziąć w bieżącej kolejce. Od innego gracza może to uczynić dopiero w następnej kolejce (po wzięciu przez siebie kamienia z Muru). Zawsze oczywiście jest możliwe zwycięstwo z Muru.

Ta reguła występuje w odmianie Hongkong czy japońskiej (Riichi – tzw. tymczasowy Furiten),  w chińskiej jest kwestią uzgodnienia, ale też można ją spotkać.

3. Kuikae. Zasada jest wyjaśniana w dwóch formach – negatywnej i pozytywnej. Pozytywna – pozwala zameldować kamień w układzie, a potem odrzucić kamień, który kompletował ten sam układ. Przykład: przy Chow: mamy w ręce 2,3,4. Przejmujemy 1 – i meldujemy układ, a odrzucamy 4. Negatywna – odwrotnie – nie można natychmiast po meldunku, wyrzucić kamienia, który tworzył taki układ.

W Riichi zasada ta nazywa się „kuikae nashi” (negatywnie) lub „kuikae ari” (pozytywnie). W innych odmianach Mahjonga może występować jako zaostrzenie reguł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *