Słowniczek

Terminy przejęte z języka chińskiego, „zangielszczone” lub spolszczone, używane najczęściej w odmianie chińskiej.
W odmianie japońskiej lepiej używać terminologii japońskiej, nawet uproszczonej. Dostępna jest ona w osobnym Słowniczku Riichi.

Błogosławieństwo Niebios – po rozdaniu kamieni, Wschód bez potrzeby wyrzucania kamieni ma zwycięski układ

Błogosławieństwo Ziemi – po pierwszej zrzutce Południa, Zachodu czy Północy Wschód od razu składa zwycięski układ

Chow/Chi – sekwencja trzech kamieni tego samego rodzaju (np. 1,2,3 lub 5,6,7)

Czekanie – sytuacja, gdy graczowi brakuje tylko jednego kamienia do wygranej. Także nazywana Polowaniem

Cztery Duże Wiatry – cztery Pungi/Kongi wszystkich czterech Wiatrów

Cztery Małe Wiatry – trzy Pungi/Kongi trzech Wiatrów i para czwartego Wiatru

Dealer – gracz siedzący na pozycji Wschodu (inne określenie to Rozdający)

Dziewięć Bram – układ specjalny złożony z kamieni jednego rodzaju ze złożonym czekaniem na kamień do wygranej: 1,1,1,2,3,4,5,6,7,8,9,9,9 + którykolwiek tego samego rodzaju

Fan – inne określenia układu/kombinacji dającej np. podwojenie punktów; w Mahjongu Chińskim Turniejowym czy Riichi określenie punktowanej kombinacji (ręki)

Honory – Smoki i Wiatry

Kamienie Skrajne – 1 i 9

Kolejka – inaczej Tura – czas i czynności danego gracza od  – wzięcia przez niego kamienia z Muru i wyrzucenia – do ponownego wzięcia przez niego kamienia z Muru

Kong/Kan – cztery takie same kamienie

Kwiaty i Pory Roku – kamienie bonusowe, przypisane do Wiatrów:

E – 1 (Spring – Wiosna)
S – 2 (Summer – Lato)
W – 3 (Autumn – Jesień)
N – 4 (Winter – Zima)

Księżyc – 1 kółko

Kwiat Śliwy – 5 kółko

Limit – Biorąc pod uwagę wszelkie podwojenia, przywileje, „bonusy” czy układy specjalne, możliwe jest uzyskanie niezwykle wysokich punktacji. Dlatego w rozgrywkach wprowadza się Limit punktów (najczęściej 1000 lub 2000) i punkty uzyskane powyżej ustalonego limitu nie są brane pod uwagę.

Luźne Kamienie – kamienie ustawiane na Martwym Murze, brane w pierwszej kolejności do uzupełnienia za Kongi czy kamienie bonusowe.

Mahjong – zestaw najczęściej złożony z czterech układów (Chow, Pung, Kong) i pary

Małe Kamienie – kamienie 2-8 (także zwane Prostymi lub Zwykłymi)

Martwe Kamienie – kamienie ze zrzutek graczy, które nie zostały wykorzystane do stworzenia układów, pozostawione do końca rozdania wewnątrz Muru.

Martwy Mur/Przedział Kongów – część Muru złożona z 16 lub 14 kamieni (z Luźnymi Kamieniami), uzupełniany lub nie uzupełniany kamieniami z końca Żywego Muru, gdy jakieś zostały wzięte za Konga lub za Bonusowe Kamienie. Liczba i uzupełnianie w zależności od zasad. W niektórych odmianach gry Martwy Mur nie występuje.

Odkryty układ/Otwarty układ – układ ułożony ze zrzutki innego gracza, ujawniony/zameldowany, widoczny dla innych graczy

Para/Oczy/Głowa – dwa takie same kamienie

Polowanie – sytuacja, gdy graczowi brakuje tylko jednego kamienia do wygranej. Także nazywana Czekaniem

Proste Kamienie – kamienie 2-8 (także zwane Małymi lub Zwykłymi)

Pung/Pon – trzy takie same kamienie

Rabowanie Konga- podczas ulepszania odkrytego Punga w odkrytego Konga, inny gracz – czekający,  „kradnie” – bierze ten kamień do stworzenia układu dającego mu wygraną

Rodzaj kamienia:

  • znak (character/Man)
  • kropka (Dot/Pin)
  • bambus (Bamboo/Sou)
  • smok (Dragon/Sange)
  • wiatr (Wind/Kaze)
  • pora roku, kwiat – kamienie bonusowe

Niekiedy stosuje się też inny podział:

  • Rodziny kamieni: kółka, bambusy, znaki
  • Kamienie specjalne: Wiatry, Smoki, Skrajne
  • Wielkie Kamienie: Wiatry, Smoki, Skrajne
  • Małe Kamienie: kamienie rodzin od 2 do 8
  • Skrajne Kamienie: kamienie rodzin 1 i 9
  • Zwykłe Kamienie: kamienie rodzin od 2 do 8

Rozdający – gracz siedzący na pozycji Wschodu (inne określenie to Dealer)

Ruch gracza – wzięcie kamienia z Muru lub meldunek układu, i wykonanie zrzutki nadmiarowego kamienia

Runda – rozgrywka złożona zazwyczaj z 4 rozdań, tak że każdy gracz reprezentuje po kolei każdy z Wiatrów

Trzy Duże Smoki – trzy Pungi/Kongi wszystkich trzech Smoków

Trzy Małe Smoki – dwa Pungi/Kongi smoków i para trzeciego Smoka

Trzynaście Sierot – układ specjalny złożony z pojedynczych kamieni: Wiatrów, Smoków i Skrajnych. Jeden z tych kamieni powtórzony (w parze)

Tura – inaczej kolejka – czas i czynności danego gracza od  – wzięcia przez niego kamienia z Muru i wyrzucenia – do ponownego wzięcia przez niego kamienia z Muru

Ukryty układ/Zamknięty układ – zestaw kamieni złożony z kamienia z Muru, nie zgłoszony/zameldowany, nie widoczny dla innych graczy

Wiatr Rundy – kamienie Wiatru, którego Runda aktualnie trwa

Wielkie Kamienie – Smoki, Wiatry, 1 i 9

Własny Wiatr /Wiatr miejsca/Wiatr gracza – Kamienie Wiatru, który gracz aktualnie reprezentuje

Zielone Kamienie – bambusy: 2, 3, 4, 6, 8 oraz Zielony Smok – kamienie w których użyto tylko zielonego koloru (w niektórych zestawach 3 bambus może zawierać czerwony kolor, jednak traktować ją należy jako kamień zielony)

Zwycięstwo z dachu – wygrana po wzięciu Luźnego Kamienia z Martwego Muru

Zwycięstwo z dna morza – wygrana ostatnim kamieniem z Żywego Muru

Zwycięstwo z dna rzeki – wygrana ostatnią zrzutką

Zwycięstwo z Muru – wygrana kamieniem w swojej kolejce wziętym aktualnie z Muru

Zwycięstwo ze zrzutki – wygrana kamieniem aktualnie wyrzuconym przez innego gracza

Zwykłe Kamienie – kamienie 2-8 (także zwane Małymi lub Prostymi)

Żywy Mur – część Muru, z której gracze biorą nadmiarowe kamienie do rozgrywki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *