Partia rozegrana – Wygrana
Do zgłoszenia wygranej nie wymaga się określonej liczby Fan (Podwojeń).
Gracz może wygrać przez wzięcie kamienia ze zrzutki (Ron), lub przez wyciągnięcie kamienia z Muru (Tsumo). Następuje wtedy podliczenie punktów. Ponieważ tylko zwycięzca otrzymuje punkty, nie ma konieczności liczenia punktów u przegranych.
W przypadku wygranej Wschodu, Wiatry pozostają bez zmian. Wschód kładzie wtedy patyk 10-punktowy obok siebie, pokazując że rozgrywane jest jego dodatkowe rozdanie. Po rozegraniu rozdania, gdy ponownie wygra, oprócz swoich punktów, dostanie dodatkowo po 100 od każdego przegranego, lub 300 od gracza, który wyrzucił wygrywający kamień (nie podwaja się tych 300).
W przypadku wygrania drugiego rozdania – kładzie drugi patyk 10-punktowy. Gdy ponownie wygra – dodatkowo dostaje odpowiednio 200 – 600 punktów. Przy trzeciej – 900, etc. (zasada ta działa w przypadku limitu ustalonego na 1500)
Gdy wygra inny gracz, wiatry się zmieniają według następującej kolejności E->S->W->N->E.
Partia nierozegrana – Remis
Grę uważa się za nierozegraną (remis) w następujących przypadkach:
- wyczerpanie kamieni w żywym murze;
- gdy w rozdaniu początkowym, wśród 13 otrzymanych, gracz dostatnie dziewięć kamieni skrajnych i/lub Honorów – może wtedy zażądać przerwania rozgrywki, ale może też próbować złożyć układ Trzynaście Sierot;
- gdy przez różnych graczy zgłoszone zostaną cztery Kongi. Gracz, który utworzy czwartego nie pobiera już dodatkowego kamienia. Jednak w tym przypadku jest dozwolone Rabowanie Konga;
- gdy podczas pierwszej zrzutki zostanie wyrzucony ten sam kamień przez wszystkich;
- gdy trzech graczy chce wziąć ten sam wyrzucony kamień do wygranej.
W przypadku remisu Wiatry się zmieniają. Południe zostaje Wschodem, Zachód – Południem, Północ – Zachodem, a Wschód – Północą.
Nie następują natomiast rozliczenia między graczami. Można jednak ustalić, że gracze czekający zostaną nagrodzeni, a nieczekający ukarani. Czekający uzyskują od pozostałych punkty. Płatności punktowe wyglądają następująco:
- gdy wszyscy gracze czekali, lub żaden nie czekał: brak punktów;
- trzech czekających: 200 punktów;
- dwóch: 300 punktów;
- jeden: 200 punktów.
« Poprzednia – Rozgrywka |