Punktacja i rozliczenia

Po zakończeniu rozgrywki zwycięzca oblicza swoje punkty.

Punkty za poszczególne układy (tzw. małe punkty, podstawowe punkty) są podobne, jak w innych odmianach Mahjonga.

Zlicza się podstawowe punkty, potem się je podwaja (Fan), a następnie zaokrągla do najbliższej dziesiątki (24-›20; 38-›40; 256-›260).

Wygrana – 20
Wygrana z muru – dodatkowo 2
Wygrana jedynym możliwym kamieniem (czekanie skrajne, zamknięte, pojedyncze) – dodatkowo 2

Punkty podstawowe

Układ Odkryty Ukryty
Chi 0 0
Pon Małych Kamieni 2 4
Pon Wielkich Kamieni 4 8
Kan Małych Kamieni 8 16
Kan Wielkich Kamieni 16 32

Pary

Pary Punkty
Smoki 2
Własny wiatr 2
Wiatr rundy 2
Pozostałe pary 0

Wariant: Układ Siedem Par  – 100

Fan (Podwojenia):

Pung/Kong Smoków 1
Pung/Kong własnego Wiatru 1
Pung/Kong Wiatru rundy 1
Same Pungi 1
Ukryte kamienie od 1 do 9 tego samego rodzaju 2
Odkryte kamenie od 1 do 9 tego samego rodzaju 1
Trzy ukryte Pungi 1
Ręka bez punktów (+ 10 punktów (ukryta, oprócz ostatniego kamienia; tylko same Chow i para zwykłych; nie z muru; wygrana NIE jedynym możliwym)) 1
Same kamienie zwykłe 1
Same Honory i kamienie skrajne 1
Same ukryte Honory i kamienie skrajne 1
Czysta (Cleared) ręka (jeden rodzaj + honory) 1
Cała Czysta (Pure) (tylko jeden rodzaj) + 10 punktów 3
Małe Trzy Smoki (Dwa Pungi Smoków i para trzeciego) 1
Ukryta ręka 1
Zwycięstwo z dna morza* 1
Zwycięstwo z dna rzeki* 1
Zwycięstwo „luźnym” kamieniem 1
Rabunek Konga 1
(za wikidot)
Trzy Kongi 2
Małe Trzy Smoki (różnica) 2
Same Pungi (ukryte lub odkryte) 2
Trzy ukryte Pungi (różnica) 2
Jeden rodzaj i Honory 2
Same Pungi (trzy Pungi ukryte) (różnica) 3
Jeden rodzaj (czysta) (różnica) 4
Układy specjalne
Trzy Duże Smoki (Trzy Pungi/Kongi Smoków) limit
Cztery Małe Wiatry (Trzy Pungi/Kongi Wiatrów i para czwartego) limit
Cztery Wiatry (Cztery Pungi/Kongi Wiatrów) limit
Same Honory limit
Same kamienie skrajne limit
Cztery ukryte Pungi limit
Trzynaście sierot limit
Dziewięć bram limit
Błogosławieństwo nieba* limit
Błogosławieństwo ziemi* limit

* Terminy wyjaśnione w słowniczku

Wygrana – gdy bierze się pierwszy kamień z Muru, który daje wygraną, nie można mieć Konga, Punga czy Chow. (znaczy się – tylko do pary?)

Zaznaczanie kamieni przy liczeniu

Wygrana ze zrzutki, na kamieniu jedynym możliwy  – stawiany jest obok (para) lub między (Pung/Kong) kamieniami

Zwycięstwo z muru – położony na układzie, do którego był dobrany

Zwycięstwo z muru kamieniem jedynym możliwym  – jest stawiany na układzie.

 

Rozliczenie

TYLKO zwycięzca otrzymuje punkty. W przypadku wygranej z Muru – tracą wszyscy trzej pozostali, płacąc wartość uzyskanej ręki (przy wygranej Wschodu jest to podwajane). Przy wygranej ze zrzutki – traci i płaci tylko wyrzucający. Do rozliczeń można użyć tabel:

Wygrana ze zrzutki

Gdy wygra Wschód, wyrzucający płaci pierwszą, wyższą wartość. Gdy któryś z pozostałych graczy –płaci drugą.

0 Fan 1 Fan 2 Fan 3 Fan 4 Fan 5 Fan
20 120/80 240/160 480/320 960/640 1920/1280 3000/2000
22 120/80 240/160 540/360 1080/720 2100/1400 3000/2000
24 120/80 300/200 600/400 1140/760 2280/1520 3000/2000
26 180/120 300/200 600/400 1260/840 2520/1680 3000/2000
28 180/120 360/240 660/440 1320/880 2700/1800 3000/2000
30 180/120 360/240 720/480 1440/960 2880/1920 3000/2000
32 180/120 360/240 780/520 1560/1040 3000/2000 3000/2000
34 180/120 420/280 840/560 1620/1080 3000/2000 3000/2000
36 240/160 420/280 840/560 1740/1160 3000/2000 3000/2000
38 240/160 420/280 900/680 1800/1200 3000/2000 3000/2000
40 240/160 420/280 900/680 1920/1280 3000/2000 3000/2000
42 240/160 420/280 1020/720 2040/1260 3000/2000 3000/2000
44 240/160 540/360 1080/720 2100/1400 3000/2000 3000/2000
46 300/200 540/360 1080/720 2200/1480 3000/2000 3000/2000
48 300/200 600/400 1140/760 2280/520 3000/2000 3000/2000
50 300/200 600/400 1200/800 2400/1600 3000/2000 3000/2000

Wygrana z Muru

Gdy wygra Wschód, wszyscy płacą pierwszą, wyższą wartość. Gdy któryś z pozostałych graczy – drugą.

0 Fan 1 Fan 2 Fan 3 Fan 4 Fan 4 Fan
20 40/20 80/40 160/80 320/160 640/320 1000/500
22 40/20 80/40 180/90 360/180 700/350 1000/500
24 40/20 100/50 200/100 380/190 760/380 1000/500
26 60/30 100/50 200/100 420/210 840/420 1000/500
28 60/30 120/60 220/110 440/220 900/450 1000/500
30 60/30 120/60 240/120 480/240 960/480 1000/500
32 60/30 120/60 260/160 520/260 1000/500 1000/500
34 60/30 140/70 280/140 540/270 1000/500 1000/500
36 80/40 140/70 280/140 580/290 1000/500 1000/500
38 80/40 160/80 300/150 600/300 1000/500 1000/500
40 80/40 160/80 230/160 640/320 1000/500 1000/500
42 80/40 160/80 340/170 680/340 1000/500 1000/500
44 80/40 180/90 360/180 700/350 1000/500 1000/500
46 100/50 180/90 360/180 740/370 1000/500 1000/500
48 100/50 200/100 380/190 760/380 1000/500 1000/500
50 100/50 200/100 400/200 800/400 1000/500 1000/500
« Poprzednia – Zakończenie

Dalej – Riichi Mahjong »

  1. w riichi maajanie ze względu na fakt, że są limity sugeruje nie używania słowa „podwojenie” :] ponieważ przejście z 4fan na 5fan nijak się ma do jakiegokolwiek podwajania 🙂 .. btw samo znaczenie krzaka dla fan nie ma nic związanego z podwajaniem, więc nazywanie „fan” podwajaniem zupełnie mija się z celem.

    P.s marmez :] odezwij się na maila ex.kurizu@gmail albo daj znać na kgs bo mam parę pytań 🙂

  2. W Riichi czy MCR termin „podwojenie” faktycznie nie jest właściwy. Bardziej ma on zastosowanie w tradycyjnym chińskim, czy japońskim tradycyjnym (przynajmniej wg. The Great Book of Mahjong – opis liczenia punktów powyżej), gdzie rzeczywiście się mnoży punkty 2x. (mnoży się punkty ugrane razi liczbę podwojeń, a potem się zaokrągla). W innych odmianach Fan (Han) najczęściej nie ma z podwojeniami nic wspólnego. Książki, z których korzystałem, stosują nazewnictwo Fan – Doubles, czasem zamiennie, dlatego tak na razie zostawiłem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *