Rozgrywka toczy się podobnie jak w odmianie chińskiej tradycyjnej. Rozpoczyna Wschód pozbywając się nadmiarowego kamienia. Zrzutki kładzie się w środku Muru, każdy gracz przed sobą, w sposób uporządkowany od lewej do prawej, w kliku rzędach, w kolejności wyrzucania. Najczęściej jest to kilka rzędów po sześć kamieni w szeregu.
Przy meldowaniu układu, obowiązkowo zaznacza się od kogo była wzięta zrzutka, obracając odpowiedni kamień.
Taki porządek musi być zachowany, by można było przestrzegać zasady Furiten.
Furiten
Zasada ta zabrania wzięcia do wygranej kamienia ze zrzutki, który był wcześniej przez nas wyrzucony (znajduje się w martwych kamieniach przed nami, lub w zameldowanym układzie u innego gracza). Przykład: gdy polujemy i czekamy na 2,5 lub 8, a wcześniej wyrzuciliśmy przypadkowo 2, gdy przeciwnik wyrzuca 8, nie można zadeklarować wygranej. Można wygrać oczywiście z Muru.
Nie można wygrać poprzez Ron (ze zrzutki), gdy w zrzutkach gracza znajduje się JAKIKOLWIEK kamień, który tworzyłby zwycięski układ (nawet jeśli ta wygrana, nie zawierałaby w sobie obowiązkowego Yaku – nie byłaby legalną ręką).
Jeśli wyrzuciło się jeden z kamieni, na których można wygrać (ale nie trzeba), burzy to pozostałe czekania.
Będąc w JAKIMKOLWIEK Furiten, nie można wziąć ze zrzutki do wygranej żadnego kamienia. Nie ma znaczenia, że oczekiwany kamień był inny od tych, które się wyrzuciło. Każdy wyrzucony kamień, który MÓGŁBY skompletować rękę, daje Furiten, niezależnie od tego czy dawałby on prawidłową rękę czy nie (Yaku).
Deklaracja Riichi
Gracze mogą uzgodnić na początku gry, czy dopuszczają deklarację Riichi.
Gracz posiadający ukrytą rękę (nie meldował żadnych układów) i brakuje mu tylko jednego kamienia do wygranej (tenpai), może zadeklarować Riichi, wyraźnie mówiąc „Riichi”. Obraca wtedy odrzucany właśnie kamień poziomo i daje 100 punktów zastawu. Obraca wszystkie kamienie w swojej ręce znakami do dołu i kładzie na nich odpowiedni liczman.
Jeśli inny gracz weźmie obrócony kamień do wygranej, Riichi zostaje unieważnione. Gdy przeciwnik weźmie obrócony kamień, by zameldować grupę, obraca się wtedy następny odrzucany kamień.
Zastaw 100 punktów wraca do gracza deklarującego Riichi, jeśli gracz ten wygra. Jeśli wygra inny gracz, to wygrany zdobywa 100 punktów zastawu.
Gracz, który zadeklaruje Riichi nie może więcej zmieniać swojego zestawu. Nie wolno nawet ulepszyć Pon w zamknięty Kan. Jeśli gracz weźmie kamień z Muru, a nie daje on zwycięstwa, od razu musi go odrzucić. Jeśli gracz może wygrać kilkoma kamieniami (złożone czekanie), musi zadeklarować zwycięstwo przy pierwszym kamieniu, który mu daje wygraną.
Gra toczy się w takim porządku jak w odmianie chińskiej tradycyjnej.
Gdy wyczerpane są już prawie wszystkie kamienie z Muru, lub gdy któryś z graczy poluje, rozdanie zmierza ku końcowi.
« Poprzednia – Przygotowanie |