Riichi dla trzech graczy jest szybszą odmianą japońskiego klasycznego mahjonga. Nadaje się doskonale do rozgrywek hazardowych. Przebieg gry jest bardziej dynamiczny, szybciej i prościej przeprowadza się rozliczenia.
Prezentowana tutaj odmiana jest jedną z odmian trzyosobowego mahjonga. Opisano ją dokładnie po angielsku na stronie http://www.japanese-mahjong.com/3pmjintro.html
Istnieje możliwość, by w grze uczestniczyło czterech lub pięciu graczy. Gracz siedzący na miejscu Północy czy piąty gracz nie biorą udziału w rozdaniu. Jeden z nich wchodzi do gry po zmianie Wiatrów.
Ponieważ gra przebiega w zasadzie tak samo jak Riichi dla czterech graczy, wymienimy tu tylko różnice.
Kamienie
Do gry używa się mniejszej liczby kamieni. Nie biorą udział w grze kamienie manzu (znaki) od 2 do 8 (zwykłe).
Kamienie w grze:
1 i 9 manzu (znak);
1-9 pinzu (kółka);
1-9 souzu (bambus);
Wiatry,
Smoki,
(opcjonalnie czerwone piątki lub/i Pory Roku)
Do losowania używa się jednej kostki.
Pula na początek
Każdy z graczy rozpoczyna grę z 35 000 lub 45 000 punktami. Aby wygrać, na końcu gry zwycięzca musi ugrać powyżej 50 000 punktów.
Rundy
Rozgrywa się zazwyczaj dwie rundy: Wschodu i Południa. Rundę Zachodu rozpoczyna się, gdy żaden z graczy nie ugrał powyżej 50000 punktów.
Losowanie wiatrów
Do losowania miejsc używa się trzech kamieni Wiatrów: Wschodu, Południa i Zachodu. Każdy z graczy bierze jeden kamień. Na prawo od Wschodu siada Południe, a naprzeciw Zachód.
Gdy udział bierze pięciu graczy, przy losowaniu miejsc używa się czterech wiatrów i nieparzystego kamienia. Gracz, który nie wylosował żadnego z Wiatrów, nie zajmuje miejsca przy stole. Gracz będący Północą siedzi przy stole, lecz nie bierze udziału w grze.
Gdy wiatry się zmieniają Oya (Rozdający) traci swoją pozycję: przy czterech graczach zajmuje pozycję Północy; przy pięciu – opuszcza miejsce przy stole.
Budowa muru
Po wymieszaniu kamieni, każdy z graczy buduje swoją ścianę złożoną z par kamieni, po dwa kamienie ułożone na sobie. Ściana ma długość 18 par. Mur ma kształt kwadratu bez jednej ściany.
Wybór Dealera (Oya)
Wschód rzuca kością i odlicza wyrzuconą liczbę oczek, zaczynając od siebie, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wybrany gracz rzuca jeszcze raz i odlicza wyrzuconą liczbę oczek, zaczynając od siebie, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wybrany gracz zostaje Rozdającym (Oya).
Przerwanie muru
Oya rzuca kością. Odlicza wyrzuconą liczbę oczek, zaczynając od siebie, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wybrany gracz odlicza na swojej ścianie, od prawej strony, liczbę oczek wyrzuconą przez Oya i robi małą przerwę między ostatnią odliczoną parą a następną. Od przerwy odlicza pięć kamieni i odwraca górny piąty kamień (Dora).
Dora
„Działanie” wyznacznika Dory w martwym murze jest takie samo jak w grze na 4 graczy. Dodatkową Dorą jest wiatr Północ (Pei). W „dłuższej” części martwego muru jest 10 kamieni, ale tylko 8 z nich może być wziętych. 4 mogą być wzięte, by zastąpić Północ (Pei) zgłoszoną jako Dorę, pozostałe 4 – jako kamienie dodatkowe za zgłoszone Kany.
Północ (Pei)
Północ może być zgłoszona jako Dora. Odkłada się ją wtedy na bok, jawnie, i dobiera się dodatkowy kamień z martwego muru (z części, z której dobiera się kamienie za kany). W przypadku wygranej, za każdą zgłoszoną Północ – dorę otrzymuje się dodatkowego Hana. Gdy podczas gry zostaną zgłoszone jako Dora wszystkie 4 kamienie, Północy (niekoniecznie u jednego gracza), ujawnia się dodatkowy wyznacznik Dory w Martwym Murze.
Nie ma obowiązku zgłaszać Północy jako Dory. Można na przykład użyć Północy do budowania 13 Sierot, można także wyrzucić jako bezpieczny kamień przy zadeklarowanym Riichi. Przy podejrzeniu czekania przez innych graczy i ujawnionych trzech Północach, można jej nie ujawniać, by nie spowodować odkrycia dodatkowej Dory w Martwym Murze i powiększenia zysków przeciwnika.
Rozgrywka
Nie wolno meldować Chi.Można oczywiście budować sekwencje, ale tylko z kamieni otrzymanych z Muru.
Zmiana wiatrów
Wiatry zmieniają się (o jeden w prawo) gdy wygra inny gracz niż Oya. W przypadku nierozegrania rozdania, nawet gdy Oya nie był w Tenpai, Wiatry się nie zmieniają.
Punkty
Nie oblicza się małych punktów (Fu). Zlicza się wszystkie uzyskane Han: uzyskane Yaku (wartość układu), dory, Północe zgłoszone jako dory, ewentualne czerwone piątki czy Pory Roku.
Uwaga: Otwarcie ręki powoduje redukcję wartości układu o 1 han. Ron także powoduje redukcję o 1 han. Nie dotyczy to Ponów/Kanów Smoków czy „aktywnych” Wiatrów (Wiatru rundy/gracza), a także Hanów za rodzaj zwycięstwa (Riichi, Menzen Tsumo, Rabunek Kana, wygrana ostatnim kamieniem, Ippatsu, wygrana dodatkowym kamieniem). W przypadku Tanyao, gdy możliwa jest także inna wygrana, a gracz złoży Tanyao przez Ron – układ traci wartość. Gdy brak jest innej wygranej w ręce, jak tylko Tanyao – układ w przypadku Rona nie traci wartości.
Niektóre ręce nie tracą jednak wartości: Sanankou (trzy zamknięte Pony), Sankantsu (trzy Kany), Suukantsu (cztery Kany), Daisangen (duże Smoki), Paarenchan (dziewiąte zwycięstwo z rzędu).
Płatności odczytuje się z poniższej tabeli.
Gra kończy się zazwyczaj po rundzie Południa. Rundę Zachodu rozgrywa się, gdy żaden z graczy nie ugrał powyżej 50 000 punktów.
Płatności
Han | Ron: Oya dla Ko |
Ron: Ko dla Oya |
Tsumo: Ko/Oya dla Ko |
Tsumo: Ko dla Oya (50/50) |
|
3 | 1000 | 1500 | 300/500 | 1000 | |
4 | 2000 | 3000 | 500/1000 | 2000 | |
5 | 4000 | 6000 | 1000/2000 | 4000 | |
6-7 | Mangan | 8000 | 12000 | 2000/4000 | 8000 |
8-9 | Haneman | 12000 | 18000 | 3000/6000 | 12000 |
10-12 | 2x Mangan | 16000 | 24000 | 4000/8000 | 16000 |
13-15 | 3x Mangan | 24000 | 36000 | 6000/12000 | 24000 |
Yakuman | 32000 | 48000 | 8000/16000 | 32000 | |
2x Yakuman | 64000 | 96000 | 16000/32000 | 64000 | |
3x Yakuman | 96000 | 144000 | 24000/48000 | 96000 |
Zestawienie Yaku
Nazwa japońska | Nazwa polska | opis |
Yaku warte 1 Han | ||
Riichi | – | zamknięta ręka, zastaw 1000 punktów. +1 han za wygraną w nieprzerwanej kolejce (Ippatsu). Daburu Riichi: +1 han za wygraną w pierwszej kolejce rozdania. |
Menzen Tsumo | zamknięta ręka | zamknięta ręka, zwycięstwo z muru |
Tanyao | same zwykłe | same kamienie zwykłe (od 2 do 8). Nie można wygrać przez Ron. |
Pinfu | same chi | same chi, niepunktowana para. Wygrana na czekaniu otwartym. Nie można wygrać przez Tsumo. |
Iipeikou | – | dwa takie same chi. Nie można zrobić jednego z chi przez Ron. |
Yakuhai/Hanpai | – | pon/kan smoka/wiatru rundy/gracza (Północ nie może być Yakuhai) |
Rinchan Kaihou | dodatkowym kamieniem, na dachu |
wygrana dobranym kamieniem za zgłoszonego kana |
Chan Kan | rabowanie kana | wygrana przez rabunek kana |
Haitei | z dna morza | wygrana ostatnim kamieniem z muru |
Yaku warte 2 Han | ||
Chii Toitsu | siedem par | siedem różnych par |
Itsu, Ichitonkan | Strit | trzy chi po kolei w jednym rodzaju (123,456,789) |
Chanta | zewnętrzna ręka | każdy układ zawiera kamień skrajny lub honor. |
Sanrenkou | trzy takie same chi (trzy pony po kolei) ? | |
San Ankou | trzy zamknięte pony | trzy zamknięte pony. Może zawierać zamkniętego Kana. Czwarty układ nie musi być zamknięty. Nie można wygrać przez Ron. |
San Kantsu | trzy kany | trzy kany |
Toitoi Hou | bez chi | cztery pony/kany i para |
Yaku warte 3 Han | ||
Honitsu | pół kolor | kamienie jednego rodzaju i honory |
Iisoosanjyun | trzy takie same chi (trzy pony po kolei). Zawiera sanankou. ? | |
Junchan Taiyai | skrajne w każdym układzie | każdy układ zawiera kamień skrajny. Musi być przynajmniej jedno chi. |
Ryan Peikou | dwa razy dwa takie same chi (2x Iipeikou) | |
Yaku warte 4 Han | ||
Shou Sangen | małe trzy smoki | dwa pony/kany smoków i para trzeciego |
Yaku warte 5 Han | ||
Honroutou | skrajne i honory | układy złożone z samych honorów i kamieni skrajnych |
Yaku warte 6 Han | ||
Chinitsu | kolor | ręka z kamieni jednego rodzaju bez honorów |
Yakuman | ||
Kokushimusou | trzynaście sierot | po jednym z każdego wiatru, każdym smoku i każdym skrajnym. Jeden z tych kamieni w parze. |
Chuuren Pooto | dziewięć bram | ręka złożona z kamieni jednego rodzaju 1112345678999 i jakikolwiek z tych kamieni jako czternasty |
Chiho | błogosławieństwo ziemi | wygrana z muru w pierwszej nieprzerwanej kolejce |
Renho | błogosławieństwo człowieka | wygrana zrzutką w pierwszej nieprzerwanej kolejce |
Suu Ankou | cztery zamknięte układy | cztery zamknięte pon/kan. Wygrana ze zrzutki dozwolona tylko przy pojedynczym czekaniu do pary. Za czekanie do pary dodaje się kolejnego Yakumana. |
Suu Kantsu | cztery kany | cztery kany |
Ryuu Iisou | same zielone | ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i zielony smok |
Chinrouto | same skrajne | ręka złożona z samych kamieni skrajnych |
Tsuu Iisou | same honory | ręka złożona z samych honorów |
Dai Sangen | trzy duże smoki | trzy pony/kany smoków |
Shou Suushii | cztery małe wiatry | trzy pony/kany wiatrów i para czwartego wiatru |
Dai Suushii | cztery duże wiatry | cztery pony/kany wiatrów. |
Suurenko | cztery układy z jednej rodziny w sekwencji (np. 222,333,444,555) | |
Paarenchan | 9. zwycięstwo | Ten sam gracz jest Wschodem od 8 rund. W 9. rundzie do zwycięstwa nie potrzebuje Yaku. Wygrana jest automatycznie Yakumanem. |
2x Yakuman | ||
Kokushimusou | trzynaście sierot | po jednym z każdego wiatru, każdym smoku i każdym skrajnym. Jeden z tych kamieni w parze. Do podwójnego Yakumana nie można mieć w zrzutce żadnego z w/w kamieni i nie można mieć zadeklarowanej Północy jako Dora. |
Suuankou tanki | cztery zamknięte układy i czekanie | cztery zamknięte układy, wygrana na czekaniu pojedynczym do pary |
3x Yakuman | ||
Tenho | błogosławieństwo nieba | Wschód wygrywający przy rozdaniu kamieni |
Chuuren Pooto | dziewięć bram | ręka złożona z kamieni jednego rodzaju 1112345678999 i jakikolwiek z tych kamieni jako czternasty. Czekanie na którykolwiek z w/w kamieni. Żaden z w/w kamieni nie może być wcześniej wyrzucony. |
* Kursywą zaznaczono ręce zamknięte.
* Pogrubieniem zaznaczono ręce, które nie tracą wartości po otwarciu ręki.
Z tego, co mi wiadomo, powyższy wariant nie jest zbyt popularny, ale chyba jako jedyny był opisany po angielsku.
Gra dla 3 graczy nie ma aż tak wielu zmian w porównaniu z grą czteroosobową. Oto najważniejsze zmiany:
W grze nie biorą udziału kamienie manzu (znaki) od 2 do 8.
Wygrana przez tsumo jest mniej warta, bo to, co powinien zapłacić 4. gracz po prostu przepada. Inni tego nie rekompensują. Wygrana przez ron rozliczana jest normalnie.
Północ jest kamieniem specjalnym, ale możemy go użyć normalnie lub w swojej kolejce odłożyć z boku mówiąc „dora”, „kita”, lub cokolwiek innego, by zgłosić kamień bonusowy. Wtedy traktowany jest on jako dodatkowy fan. Musimy też uzupełnić naszą rękę, więc dobieramy kamień z martwego muru.
Martwy mur jest „odwrotny” – ma 8 kamieni (4 kolumny) po lewej stronie wskaźnika dory i tylko 4 kamienie (2 kolumny) po prawej (odwrotnie niż w czteroosobowym – gdy dobieramy kamienie to martwy mur jest uzupełniany tak jak po kan). Jak niektórzy podają, NIE ODKRYWA SIĘ dodatkowego wskaźnika dory, gdy zostaną zameldowane wszystkie cztery Północe, bo zaburzyłoby to równowagę martwego muru.
Jeśli wskaźnikiem dora jest Zachód, Północ, jako odłożona dora NIE JEST podwójną dorą). Północ może być dorą, jeśli mamy ją na ręce jako grupę kamieni.
Punktacja i wartości yaku pozostają bez zmian, jak w grze czteroosobowej.
PS. Dziękuję Szymonowi za wyjaśnienia.
Hi,
Good to see a comprehensive mahjong site in Polish. Thanks for the links back to my Japanese Mahjong websites. Glad to see you found the information useful.
Best wishes,
David Hurley