Rozdanie kończy się, gdy któryś z graczy zgłosi wygraną (partia rozegrana) lub wyczerpią się kamienie w Murze (partia nierozegrana – remis).
Rozdanie rozegrane
Wygraną gracz może uzyskać z Muru, gdy otrzyma w czasie swojej kolejki potrzebny kamień do zwycięstwa wyciągając go z Muru. Zgłasza wtedy wygraną mówiąc np. „Mahjong”, i odkrywa swoją rękę. Rozdanie jest zakończone i następuje podliczenie punktów.
Wygraną gracz może także uzyskać ze zrzutki, gdy któryś z pozostałych graczy pozbywając się nadmiarowego kamienia, wyrzuci kamień dający zwycięstwo. Zwycięzca zgłasza wtedy wygraną mówiąc np. „Mahjong”, bierze kamień do utworzenia potrzebnego mu układu i odkrywa swoją rękę. Rozdanie jest zakończone i następuje podliczenie punktów.
Jeżeli kilku graczy poluje i wyrzucony przez jednego z graczy kamień chce wziąć więcej niż jeden gracz, stosuje się następującą hierarchię układów, do których potrzebny jest wyrzucony kamień:
- Układ specjalny
- Mahjong złożony z samych par (7 par)
- Pung dający Mahjonga
- para dająca Mahjonga (?)
- Chow dający Mahjonga (?)
(?) różnie podawana kolejność
Gdy wygrane zdają się „równe” można zastosować dwa wspomniane wcześniej rozwiązania:
- kamień bierze ten, kto siedzi bliżej gracza, który wyrzucił kamień (tzw. Head-bump),
- wrzucający kamień płaci wszystkim zwycięzcom ich wygrane.
Gdy już wiadomo, kto wygrał rozdanie, ujawnia się ręce. Każdy z graczy podlicza swoje punkty i następuje rozliczenie między graczami. Więcej o punktach tutaj, a o rozliczeniu tutaj.
Gdy kilku graczy zgłasza wygraną, a nie można ustalić pierwszeństwa wygranej, ogłasza się remis – nie liczy się punktów i nie przeprowadza się rozliczenia między graczami. Wiatry pozostają bez zmian.
Jeśli rozdanie wygra gracz, który jest Wschodem, układ Wiatrów pozostaje bez zmian. W przypadku wygranej innego gracza, Wiatry „przechodzą” w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wtedy Wschód zostaje Północą, Południe – Wschodem, Zachód – Południem, Północ – Zachodem.
Na pierwszym miejscu w hierarchii wygranych jest układ specjalny. Układem specjalnym może być szczególny, rzadki układ kamieni lub pewien rodzaj wygranej. Decyzja o budowaniu takiego układu zależy od tego, jakie kamienie dostaniemy w rozdaniu. Więcej o układach specjalnych można przeczytać w osobnym dziale ->
Rozdanie nierozegrane
Gdy dojdzie do wyczerpania kamieni w Murze, a żaden z graczy nie zgłosił wygranej, rozdanie uważa się za nierozegrane i ogłasza się remis. Nie następuje wtedy zmiana Wiatrów, nie przeprowadza się liczenia punktów, ani nie następują rozliczenia między graczami.
Zakończenie rundy
Runda danego Wiatru jest zakończona, gdy każdy z graczy był raz Wschodem. Innymi słowy, gdy zmiany Wiatrów zatoczyły koło i pierwszy Wschód pozostał znowu Wschodem. Wtedy zaczyna się kolejna runda następnego Wiatru. Pierwszą rundą w grze jest runda Wiatru Wschodniego, druga – Południowego, trzecia – Zachodniego, czwarta – Północnego. W danej rundzie zostaje wyróżniony jej Wiatr. Przejawia się to tym, że za układ złożony z takiego Wiatru otrzymuje się podwojenie punktów. Każdą rundę zaczyna Wschód jako Rozdający.
Zakończenie gry
Liczba rozgrywanych rund jest do ustalenia. Pełna partia Mahjonga ma cztery rundy – każdego Wiatru. Każda z rund ma po minimum cztery rozdania – mogą wystąpić remisy lub wygrana Wiatru Wschodu – wtedy Wiatry nie ulegają zmianie. Wygrywa gracz, który na końcu gry, po podliczeniu wszystkich punktów, ma ich największą liczbę. Na pełną rozgrywkę warto zarezerwować sobie ładnych kilka godzin 🙂
« Poprzednia – rozgrywka |