Rozgrywka może zakończyć się na dwa sposoby:
- gra nierozegrana – gdy wszystkie kamienie w Murze zostaną wyczerpane, a nikt z graczy nie zgłosi wygranej;
- wygrana – gdy któryś z graczy zgłosi wygraną, zadeklaruje układy i liczbę ugranych punktów, a reszta graczy to zweryfikuje i potwierdzi.
Są dwa sposoby wygranej:
- Zwycięstwo ze zrzutki – gracz, który składa zwycięski układ (spełniając odpowiednie warunki – minimum 8 punktów, nie doliczając punktów za kamienie bonusowe) używając aktualnie wyrzucanego kamienia, może zgłosić wygraną mówiąc Hu lub Mahjong.
- Zwycięstwo z Muru – gracz, który składa zwycięski układ używając aktualnie wyciągniętego kamienia z Muru, może zgłosić wygraną mówiąc Hu lub Mahjong. Gracz powinien położyć oddzielnie ostatni kamień, który dobrał, żeby inni gracze wiedzieli, który kamień został wzięty do wygranej.
Uwaga. Gracz, który zgłasza wygraną musi pamiętać, by jego zestaw miał wartość przynajmniej 8 punktów. Z wartościami poszczególnych rąk można zapoznać się tutaj. Zestawienia i wyjaśnienia Fan (wraz z całością zasad – w języku angielskim) dostępne są także na stronach EMA.
Na początku trudno zapamiętać wszystkie punktowane układy, ich listę warto wydrukować (wkrótce dostępne w Plikach) i korzystać z takiej ściągi w trakcie gry.
Tylko jeden gracz może wygrać. Gdy więcej niż jeden gracz zgłasza wygraną na tym samym kamieniu ze zrzutki, zwycięstwo przysługuje temu, który siedzi najbliżej wyrzucającego, zachowując kierunek gry.
Gdy gracz zgłasza wygraną, odkrywa swoje kamienie, potem określa z jakich Fan się składa i ile punktów za to się należy. Pozostali gracze (i sędzia) sprawdzają i (gdy wszystko się zgadza) potwierdzają. Pozostali gracze nie powinni ujawniać natychmiast swoich kamieni. W przypadku nieprawidłowości, gracz zgłaszający nieprawidłową wygraną zostaje ukarany odjęciem 20 punktów na rzecz każdego z pozostałych graczy, i nie może zgłosić wygranej w bieżącej rozgrywce (ma tzw. martwą rękę). Gdy któryś z pozostałych graczy ujawni swoją rękę przed zweryfikowaniem zgłoszonej wygranej, popełnia przewinienie i może zostać ukarany ostrzeżeniem lub innymi karami.
Dopuszczalne rodzaje rąk Mahjonga – wygranej:
- 11,123,123,123,123
- 11, 123, 123, 123, 111 (lub 1111)
- 11, 123, 123, 111, 111 (lub 1111)
- 11, 123, 111, 111, 111 (lub 1111)
- 11, 111, 111, 111, 111 (lub 1111)
gdzie: 1- pojedynczy kamień, 11 – para, 111 – Pung, 1111- Kong, 123 – Chow/Chi.
Specjalne kombinacje:
- 11, 11, 11, 11, 11, 11, 11 – Siedem Par
- 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 11 – 13 Sierot
- 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1 – Większe/Mniejsze Honory i Przeplatanka.
Zmiana wiatrów
Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do większości odmian, tutaj nie ma znaczenia, czy Wschód wygrał czy przegrał, lub czy w grze nierozegranej czekał lub nie. Wiatry za każdym razem po zakończeniu rozgrywki się zmieniają według odpowiedniego schematu (patrz: załącznik nr 4 MCR). Cała gra będzie miała zatem zawsze 16 rozdań, po 4 w każdej rundzie.
« Poprzednia – Rozgrywka |