Dla zrozumienia stosowanych w Riichi terminów, zamieszczamy mały słowniczek z uproszczoną terminologią japońską:
Akadora – Czerwone Piątki, specjalne kamienie bonusowe wykorzystywane zamiast zwykłych piątek w japońskich odmianach mahjonga
Ankan – zamknięty Kan
Chi – Chow, sekwencja
Chombo – kara punktowa nakładana na gracza za większe przewinienia
Chuchanpai – kamienie zwykłe (kamienie rodzin od 2 do 8)
Chun – Czerwony Smok
Dora – dodatkowy kamień bonusowy, wyznaczany przez odsłonięcie konkretnego kamienia w Martwym Murze (wyznacznika Dory)
Fu – małe punkty, punkty przyznawane za poszczególne układy
Furiten – zasada, która nie pozwala na wygraną ze zrzutki kamieniem, który gracz wcześniej posiadał i wyrzucił lub który tworzyłby zwycięski układa zamiast wyrzuconego kamienia (Uwaga: zasada uściślona w Riichi)
Haku – Biały Smok
Han – duży punkt, punkt za wartościową kombinację układów
Hanchan – gra składająca się z dwóch rund
Hatsu – Zielony Smok
Honba – liczniki, patyki, liczmany
Janto – para (nazywana też główka, oczy)
Jihai – honory
Kan – Kong, czwórka
Kanchanmachi – zamknięte czekanie
Kandora – Dora odsłaniana po zgłoszeniu Kana (Konga)
Kazehai – Wiatry
Ko – gracz będący na pozycji innej niż Wschód, gracz, który nie jest dealerem, rozdającym (dosł. dziecko)
Kotsu – 3 takie same kamienie
Manzu – rodzina/rodzaj kamieni – Znaki
Mentsu – grupa (shuntsu – sekwencja 3 kamieni; kotsu – 3 takie same kamienie)
Minakan – otwarty Kan
Nan – Południe
Noten – stan, gdy graczowi brakuje więcej niż jednego kamienia do wygranej
Otwarty – inaczej odkryty, zameldowany
Oya – gracz będący na pozycji Wschodu, rozdający, dealer (dosł. matka)
Pei – Północ
Penchanmachi – skrajne czekanie
Pinzu– rodzina/rodzaj kamieni – Kółka
Pon – Pung, trójka
Roropai – kamienie skrajne (kamienie rodzin 1 i 9)
Riichi – przy zamkniętej ręce, zastaw 1000 punktów, obwarowany niemożnością zmiany konfiguracji kamieni i zmiany czekania do wygranej, dający od 1 do 3 Han
Ron – zwycięstwo kamieniem ze zrzutki
Ryanmenmachi – otwarte czekanie
Sangenpai – Smoki
Sha – Zachód
Shanponmachi – podwójne czekanie do układu (dwie pary, z czego jedna będzie Ponem)
Shuntsu – sekwencja 3 kamieni
Souzu– rodzina/rodzaj kamieni – Bambusy
Supai – rodziny kamieni (Manzu – znaki; Souzu – bambusy; Pinzu – kółka)
Tankimachi – czekanie do pary
Tenpai – stan, gdy graczowi brakuje jednego kamienia do wygranej (polowanie)
Toitsu – para
Ton – Wschód
Tsumo – zwycięstwo kamieniem z Muru
Uradora – Dora pod zwykłą Dorą
Urakandora – kamień pod Kandorą
Yaku – układ wartościowy (przynajmniej 1 Han)
Yaochupai – kamienie tzw. specjalne (czyli honory i kamienie skrajne)
Zamknięty – ukryty, niezameldowany (układ)