Zestawienie Yaku

Kursywą zaznaczono ręce zamknięte, czyli z kamieni z muru.

Yaku warte 1 Han

Riichi całkowicie zamknięta ręka, zastaw 1000 punktów. +1 Han za wygraną w nieprzerwanej kolejce (Ippatsu). Daburu Riichi +1 Han za w pierwszej kolejce rozdania
Menzen Tsumo Zamknięta Ręka, zwycięstwo z Muru
Tanyao same kamienie zwykłe (od 2 do 8)
Pinfu same Chi, niepunktowana para, wygrana w dwustronnym oczekiwaniu (do Chi)
Iipeikou dwa takie same Chi
San Shoku Doujun takie same Chi w trzech rodzajach. +1 Han za zamkniętą rękę.
Itsu trzy Chi po kolei w jednym rodzaju (123,456,789). +1 Han za zamkniętą rękę.
Yakuhai/Fanpai Pon/Kan Smoka/Wiatru Rundy/gracza
Chanta (Zewnętrzna ręka) – każdy układ zawiera kamień skrajny lub honor. +1 Han za zamkniętą rękę.
Rinchan Kaihou wygrana dobranym kamieniem za zgłoszonego Kana
Chan Kan wygrana przez rabunek Kana
Haitei wygrana ostatnim kamieniem z Muru
Houtei wygrana ostatnim kamieniem ze zrzutki

Yaku warte 2 Han

Chii Toitsu Siedem różnych par
San Shoku Dokou Potrójny Pon – trzy Pony/Kany tej samej liczby, ale w trzech rodzajach (444 pin, 444 man, 444 sou)
San Ankou Trzy zamknięte Pony – cała ręka nie musi być zamknięta
San Kantsu Trzy Kany
Toitoi Hou cztery Pony/Kany i para
Honitsu kamienie jednego rodzaju i honory. +1 Han za zamkniętą rękę.
Shou Sangen Pony/Kany Smoków – Małe Trzy Smoki – dwa Pony/Kany Smoków i para trzeciego. Dodać dodatkowe 2 Han za
Honroutou Skrajne i Honory – układy złożone z samych honorów i kamieni skrajnych. Dodać 2 Han za Toitoi.
Junchan Taiyai Skrajne w każdym układzie – każdy układ zawiera kamień skrajny. Musi być przynajmniej jedno Chi. +1 Han za zamkniętą rękę.

Yaku warte 3 Han

Ryan Peikou dwa razy dwa takie same Chi (2x Iipeikou)

Yaku warte 5 Han

Chinitsu ręka z kamieni jednego rodzaju bez honorów. +1 Han za zamkniętą rękę.

Yakuman

Kokushimusou Trzynaście Sierot – po jednym z każdego wiatru, każdym smoku i każdym skrajnym. Jeden z tych kamieni w parze.
Chuuren Pooto Dziewięć Bram – ręka złożona z kamieni jednego rodzaju 1112345678999 i jakikolwiek z tych kamieni jako czternasty.
Tenho Błogosławieństwo Nieba – Wschód wygrywający przy rozdaniu kamieni.
Chiho Błogosławieństwo Ziemi – wygrana z Muru w pierwszej nieprzerwanej kolejce.
Renho Błogosławieństwo Człowieka – wygrana pierwszą zrzutką w pierwszej nieprzerwanej kolejce
Suu Ankou Cztery zamknięte Pon/Kan. Wygrana ze zrzutki dozwolona tylko przy pojedynczym czekaniu do pary. Za czekanie do pary dodaje się kolejnego Yakumana.
Suu Kantsu Cztery Kany
Ryuu Iisou Same Zielone – ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i hatsu.
Chinrouto Same Skrajne – ręka złożona z samych kamieni skrajnych
Tsuu Iisou Same honory – ręka złożona z samych honorów.
Dai Sangen Trzy Duże Smoki – trzy Pony/Kany Smoków.
Shou Suushii Cztery Małe Wiatry – Trzy Pony/Kany Wiatrów i para czwartego Wiatru.
Dai Suushii Cztery Duże Wiatry – Cztery Pony/Kany Wiatrów. Podwójny Yakuman.

Nagashi Mangan – specjalny rodzaj wygranej przez wyrzucanie tylko kamieni skrajnych i honorów. Wygrana następuje przy rozegraniu nierozstrzygniętym. Ręka gracza musi być ukryta a żaden z kamieni nie może być zabrany do zameldowanego układu. Gracz nie jest w tenpai. Wygrana to mangan, jak przy wygranej z Muru, plus wszystkie honby i zastawy Riichi. Wygrana: Mangan

« Poprzednia – Punktacja

Dalej – Przykłady punktacji »

Riichi całkowicie zamknięta ręka, zastaw 1000 punktów. Dodatkowy Han za wygraną w nieprzerwanej kolejce (Ippatsu). Daburu Riichi – dodatkowy Han za w pierwszej kolejce rozdania
Menzen Tsumo Zamknięta Ręka, zwycięstwo z Muru
Tanyao same kamienie proste (od 2 do 8)
Pinfu same Chi, niepunktowana para
Iipeikou – dwa takie same Chi
San Shoku Doujun takie same Chi w trzech rodzajach. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę.
Itsu trzy Chi po kolei w jednym rodzaju (123,456,789). Dodatkowy Han za zamkniętą rękę.
Yakuhai/Fanpai Pon/Kan Smoka/Wiatru Rundy/gracza
Chanta (Zewnętrzna ręka) – każdy układ zawiera kamień brzegowy lub honor. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę.
Rinchan Kaihou wygrana dobranym kamieniem za zgłoszonego Kana
Chan Kan wygrana przez rabunek Kana
Haitei wygrana ostatnim kamieniem z Muru
Houtei wygrana ostatnim kamieniem ze zrzutki
Yaku warte 2 Han
Chii Toitsu – Siedem różnych par
San Shoku Dokou – Potrójny Pon – trzy Pony/Kany tej samej liczby, ale w trzech rodzajach (444 pin, 444 man, 444 sou)
San Ankou – Trzy zamknięte Pony – cała ręka nie musi być zamknięta
San Kantsu – Trzy Kany
Toitoi Hou – cztery Pony/Kany i para
Honitsu – kamienie jednego rodzaju i honory. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę.
Shou Sangen –Pony/Kany Smoków Małe Trzy Smoki – dwa Pony/Kany Smoków i para trzeciego. Dodać dodatkowe 2 Han za
Honroutou – Brzegowe i Honory – układy złożone z samych honorów i kamieni brzegowych. Dodać 2 Han za Toitoi.
Junchan Taiyai – Brzegowe w każdym układzie – każdy układ zawiera kamień brzegowy. Musi być przynajmniej jedno Chi. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę.

Yaku warte 3 Han

Ryan Peikou dwa razy dwa takie same Chi (2x Iipeikou)
Yaku warte 5 Han
Chinitsu ręka z kamieni jednego rodzaju bez honorów. Dodatkowy Han za zamkniętą rękę.
Yakuman
Kokushimusou Trzynaście Sierot – po jednym z każdego wiatru, każdym smoku i każdym brzegowym. Jeden z tych kamieni w parze.
Chuuren Pooto Dziewięć Bram – ręka złożona z kamieni jednego rodzaju 1112345678999 i jakikolwiek z tych kamieni jako czternasty.
Tenho Błogosławieństwo Nieba – Wschód wygrywający przy rozdaniu kamieni.
Chiho Błogosławieństwo Ziemi – wygrana z Muru w pierwszej nieprzerwanej kolejce.
Renho Błogosławieństwo Człowieka – wygrana pierwszą zrzutką w pierwszej nieprzerwanej kolejce
Suu Ankou Zakopany skarb – Cztery zamknięte Pon/Kan. Wygrana ze zrzutki dozwolona tylko przy pojedynczym czekaniu do pary. Za czekanie do pary dodaje się kolejnego Yakumana.
Suu Kantsu Poczwórny dostatek – cztery Kany
Ryuu Iisou Same Zielone – ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i hatsu.
Chinrouto Same brzegowe – ręka złożona z samych kamieni brzegowych
Tsuu Iisou Same honory – ręka złożona z samych honorów.
Dai Sangen Trzy Duże Smoki – trzy Pony/Kany Smoków.
Shou Suushii Cztery Małe Wiatry – Trzy Pony/Kany Wiatrów i para czwartego Wiatru.
Dai Suushii Cztery Duże Wiatry – Cztery Pony/Kany Wiatrów. Podwójny Yakuman.

  1. Można, ale to trzeba mieć dużo szczęścia 🙂 Nie zapominaj, że po zgłoszeniu Kana musisz dobrać dodatkowy kamień z martwego muru. Gdyby się tego nie zrobiło, nie ma wtedy w ręce wystarczającej liczby kamieni, by złożyć 4 układy i parę. Gdy nie dobierzesz kamienia, a gra pójdzie dalej, masz wtedy tzw. martwą rękę (nie możesz nic zameldować, nie możesz zgłosić wygranej). Jeśli masz Kana, a gubisz się w liczeniu kamieni, to po prostu policz go jako 3 kamienie. Masz mieć w ręku 13 kamieni, a 14 kiedy dobierasz. W Riichi jest chyba trudniej zapomnieć dobrać kamień, bo oprócz tego odkrywa się dodatkową Dorę.
    Poza tym, mieć w ręku same Kany, to reszta powoli się pakuje do domu :> Jeśli masz same Kany, to i tak je widać, obojętnie czy są odkryte czy ukryte. I oznacza to, że czekasz tylko na kamień do pary.

  2. Zasady tworzenia kana (czy konga) są takie same we wszystkich odmianach – w przypadku jego zgłoszenia zawsze trzeba wziąć dodatkowy kamień, bo inaczej mamy za mało kamieni, by utworzyć 4 układy i parę. Dlatego jeśli masz 4 takie same kamienie (ukryte czy nie) możesz to zgłosić jako kana i dobrać kamień, by mieć odpowiednią liczbę kamieni. Jak oznaczać kany, to już marmez podlinkował (w przypadku Riichi – rozgrywka).
    Oczywiście, nie ma obowiązku zgłaszania kana, bo możesz te kamienie wykorzystać w inny sposób. W przypadku liczb możesz przecież użyć ich do dwóch sekwencji i pary, czy trójki i sekwencji. To już kwestia tego, co lepiej ułożyć i co bardziej pasuje 🙂

  3. „Ryuu Iisou – Same Zielone – ręka złożona z samych „zielonych” kamieni: sou: 2,3,4,6,8 i hatsu.”
    2,3,4,6,8? Bez 5 i 7? Dlatego, że tam jest ten czerwony bambus? 🙂

    Honory – to znaczy smoki i wiatry?

  4. Dokładnie tak. Na kamieniach 2,3,4,6 i 8 bambus i na (jak sama nazwa mówi) zielonym smoku, nie ma innych kolorów jak tylko zielony 🙂 Na 1,5,7 i 9 jest czerwony kolor.
    Przykład tego układu masz tutaj: http://mahjong.info.pl/chinski/tradycyjny/uklady-specjalne/ – jako Imperial Jade (Cesarski nefryt). Układ ten powtarza się w różnych odmianach.
    Zgadza się: Honory to Wiatry i Smoki.
    Większość terminów jest wyjaśnionych w słowniczkach (ogólny – w zasadach ogólnych i riichi – w mahjongu japońskim).

  5. @Kasia: Yakuman oznacza, że jest za dany układ jest maksimum punktów, można by powiedzieć, że limit, a może, że to najwyższy limit z możliwych. Dokładne wartości do rozliczeń są na poprzedniej stronie http://mahjong.info.pl/japonski/riichi/punktacja/ w tabeli Limity.
    Inaczej mówiąc Yakuman jest to wygrana, w której mamy 13 (lub więcej) podwojeń (han). Trochę to zawiłe, i na różne sposoby można to tłumaczyć 😉

  6. Yakuman akurat to trochę dziwny przykład – bardzo wysoko punktowany.
    W riichi przy liczeniu punktów najpierw zlicza się Han – fan. Każde Yaku (wartościowy układ, który trzeba złożyć, by móc zgłosić wygraną) zawiera już w sobie przynajmniej 1 Han. Po określeniu liczby ugranych Han, liczy się tzw. fu (małe punkty) – czyli punkty za poszczególne grupy: pony, kany, pary, czekania i w końcu owe np. 20 punktów za wygraną). Potem wynik odczytuje się z tabeli (wspólne pole małych punktów i Han).
    W przypadku wysokich wygranych (od 5 Han w górę) popada się w limity (bo gdyby zliczać małe punkty i poszczególne Hany wygrane były by ogromne). Dlatego określa się pewien pułap punktów i tego, co jest ponad ten pułap, nie bierze się pod uwagę. Wtedy też nie liczy się małych punktów. Należne punkty mamy podane w tabeli, którą podlinkował marmez.
    A Yakuman, Haneman, czy Sanbaiman – to można powiedzieć, są nazwy poszczególnych „progów” limitów.

  7. Życzymy powodzenia 🙂 Kojarzenie Yaku warto zacząć od tych mniej wartościowych. No i kilka razy przeczytać sobie te kombinacje – nie są takie trudne, wbrew pozorom. Reszta wychodzi w praniu. Z czasem człowiek zaczyna zauważać pewne prawidłowości.

  8. Usiadłam, poczytałam, wgłębiłam się i zrozumiałam! Pewnie wynikło to z tego, że mahjong zawiera wiele obcych słów, które momentami ciężko spamiętać. Sugerowałam się okropnie nazwami Haneman czy Sanbaiman, uparcie myślałam, że są to nazwy jakiś układów. A to po prostu nazwy progów limitów.. Nie wpadłabym na to. 🙂

  9. Gratuluję 🙂 Yaku nie są takie trudne do zapamiętania, a punkty aż tak skomplikowane do liczenia 🙂 ale najlepiej uczyć się ich (mimo wszystko) podczas gry. Dla mnie z początku mahjong w odmianie japońskiej wydawał się bardzo skomplikowany, ale po czasie „kaleczenia” gry i nie zawracaniu sobie głowy np. nazewnictwem nastąpił okres oświecenia i zrozumienia :> Teraz, jak już wiem, o co chodzi, to zaczynam się trochę bawić w używanie konkretnych nazw i stosowanie dodatkowych zasad.

  10. @Michał: Akurat się nie zgodzę i powiem, że Yaku są trudne do zapamiętania i punkty są trudne do liczenia, przy każdej z tych rzeczy jest kilka trików o których trzeba pamiętać i na początku jest to zawiłe. Oczywiście jak się ma trochę czasu i cierpliwości to da się to opanować i potem się to wydaje łatwe i proste… 😉 Pozdrawiam

  11. Nie napisałem, że jest łatwo 😉 ale że nie są aż tak trudne. Teraz przynajmniej widzę pewne zależności i prawidłowości. Mimo czytania opisów, czasem ciężko je było zauważyć podczas partyjki. (ale polecam czytanie sobie listy yaku i wyobrażanie sobie kombinacji lub układanie ich sobie z kamieni). Przecież sam wiesz, jak gubiliśmy się w układach czy liczeniu punktów… ale jak się gra, to wychodzą wątpliwości – a najlepiej to przetrawić w czasie gry. Ile ja potrzebowałem „hanczanów”, żeby coś załapać? 3-4? ale żeby załapać tylko trochę… reszta przychodziła z następnych grach :>

  12. Witam:)

    Z tabelki u góry wynika, ze niektóre yaku mają więcej han jeśli cała ręka jest zakryta (+ 1han) ale istnieje osobne yaku na rękę zakrytą i wygrana z muru o wartości 1 han. W takim razie w przypadku ręki zakrytej i układu z mozliwością + 1han czy dostaję tak naprawdę +2han?

    Przykład: Czy za yaku San Shoku Doujun i zamkniętą rękę dostaję 2han czy 3han?

  13. Dokładnie. W japońskich zasadach bardziej by to wszystko było opisane jako minus 1han za otwarcie ręki 😉 Mieliśmy poprawić tę tabelkę właśnie na taką „konfigurację”, ale czasu zabrakło 🙂

  14. Warto dodać, że przy Ryuu Iisou zielony smok jest całkowicie opcjonalny – można mieć zielone z samych bambusów (acz jest to oczywiście o wiele trudniejsze) i wciąż wygrać yakumana.

Skomentuj Kasia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *